Podstawy afiliacji: jak zacząć zarabiać pieniądze online


Jeśli zastanawiałeś się nad zarabianiem pieniędzy z domowego zacisza, to całkiem prawdopodobne, że słyszałeś o afiliacji. Marketing afiliacyjny to świetny sposób zarabiania w internecie, a jeśli nic o nim nie wiesz, to świetnie trafiłeś, bo w tym materiale poznasz wszystkie podstawy.

Zapoznaj sie z poniższym artykułem lub przejdź do obejrzenia materiału wideo:

Czym jest afiliacja?

Zacznijmy od samego wyjaśnienia, czym jest afiliacja. Marketing afiliacyjny to proces, w którym promujesz produkty albo usługi innych firm i otrzymujesz wynagrodzenie za każdego klienta, którego przekonasz do skorzystania z oferty. Jest to bardzo popularny model biznesowy, który umożliwia zarabianie pieniędzy bez posiadania własnego produktu czy usługi, a także prowadzenia sklepu oraz obsługi klienta.

Choć niektórzy nazywają afiliację pracą, to słowo „praca” powinieneś rozumieć jako samą czynność prowadzenia swojej strony czy nagrywanie filmów, a nie etat, czy jakąkolwiek formę zatrudnienia. Niestety akurat w naszym języku jest to niefortunny zbieg okoliczności, który początkujące osoby może wprowadzić w błąd. Nie masz tu zatrudnienia określonego umową, ubezpieczenia ani nie dostajesz na koniec roku PIT-u.

A skoro już wiesz, że nie „pracujesz”, a „działasz” na własny rachunek i nie masz nad sobą szefa, to powinieneś także wiedzieć, że nikt nie narzuca Ci sposobu tego działania. Skoro to jest jasne, to przejdźmy do tego, jak działa afiliacja.

Jak działa afiliacja?

Sam proces marketingu afiliacyjnego jest prosty. Najpierw musisz dołączyć do sieci afiliacyjnej, która oferuje Ci dostęp do produktów oraz usług reklamodawców. Następnie wybierasz konkretne kampanie, które chcesz promować oraz generujesz swój unikalny link afiliacyjny, który będziesz promować na swoim blogu, kanale YouTube lub mediach społecznościowych.

Kiedy ktoś kliknie w Twój link afiliacyjny i po przeniesieniu na stronę reklamodawcy dokona zakupu lub wykona inną pożądaną przez niego akcję, otrzymasz za to wynagrodzenie.

W zasadzie to pomyślałem sobie, że może za bardzo wybiegłem do przodu i mogłeś się trochę pogubić przez to, kim jest reklamodawca i sieć afiliacyjna, więc wyjaśnimy to teraz.

W afiliacji mamy 3 strony, których interesy się łączą:

  • Reklamodawcy to firmy, które chcą zwiększyć sprzedaż w swoich sklepach, na czym oczywiście zarabiają. To właśnie ich produkty lub usługi promują wydawcy, za co dostają wynagrodzenie.
  • Wydawcy to osoby zarabiające w afiliacji właśnie poprzez polecanie produktów reklamodawców. To mogą być influencerzy, blogerzy, YouTuberzy, właściciele portali internetowych czy zwykłe osoby chcące sobie dorobić. To Twoja rola.
  • Sieć afiliacyjna to natomiast program, który łączy obie te strony i ułatwia im życie. Gdyby każdy wydawca musiał oddzielnie organizować współprace z setkami reklamodawców, a firmy te pilnować rozliczeń z tysiącami wydawców, to uwierz mi, że nikt nie miałby ochoty tego robić. Sieci afiliacyjne sprawiają, że wszystko jest w 1 miejscu, a do tego lepiej ogarnięte.

Wybór sieci afiliacyjnej

Skoro już wiesz, czym jest sieć afiliacyjna i jak ważna jest w całym procesie zarabiania, to powinieneś także wiedzieć, jak wybrać dobrą sieć afiliacyjną. Przed dołączeniem do konkretnej sieci sprawdź, co ma Ci do zaoferowania.

Po 1 powinna mieć duży wybór reklamodawców oraz kampanii do promowania, by nie ograniczała Twoich działań. Jeśli masz dołączyć do sieci, w której masz do wyboru ledwie 3 interesujące Cię programy, to lepiej poszukaj innej. Na przykład w sieci afiliacyjnej LeadStar, na której kanale jesteś, masz do wyboru ponad 600 kampanii z wielu kategorii, co daje Ci naprawdę spory wybór.

Kolejnym ważnym aspektem jest minimalna wysokość progu wypłaty zarobionych środków. Generalnie im niższa jest to kwota, tym lepiej. Każda sieć ma tu własne zasady. Niektóre wymagają uzbierania 50 zł, a inne 100 zł. Jest też taka, która wymaga do wypłaty zgromadzenia tylko 1 złotówki i ponownie jest to LeadStar.

Warto także zwrócić uwagę, czy sieć oferuje jedynie linki afiliacyjne w formie tekstowej, czy masz w niej dostęp do różnych narzędzi jak gotowe banery reklamowe, specjalne kreacje, pasaże ofert, product feed lub inne rozwiązania. Im większy masz wybór, tym większą swobodę masz w tym, co możesz robić na swojej stronie. LeadStar ponownie może Cię pozytywnie zaskoczyć, bo masz tam do wyboru masę takich narzędzi, a cały czas trwają prace nad kolejnymi.

Ważne są także często dodawane promocje i rabaty. Klienci zawsze lubią kupić coś taniej, więc dostęp do kodów rabatowych jest niewątpliwym plusem.

Nie można także zapomnieć o samym kontakcie z supportem sieci afiliacyjnej. W razie, gdybyś miał jakiś problem, szybki kontakt jest kluczowy, więc najprościej przetestować to wysyłając przed rejestracją mail z kilkoma pytaniami.

Jeśli chcesz wiedzieć więcej o tym, jak wybrać dobrą sieć afiliacyjną, to zajrzyj do tego poradnika, bo jest w całości poświęcony właśnie temu zagadnieniu. Znajdziesz tam 13 kryteriów, które warto wziąć pod uwagę.

Wybór branży, w której chcesz działać

Kolejnym krokiem w działaniu w afiliacji, jest wybór branży, w której chcesz działać. Możesz promować produkty albo usługi związane z modą, zdrowiem, domem, technologią, finansami i wieloma innymi obszarami.

Ważne jest, aby wybrać branżę, która Cię interesuje i w której czujesz się komfortowo. Jeżeli jesteś ekspertem w danej dziedzinie, to nie tylko łatwiej będzie Ci tworzyć treści, ale także będziesz miał większą wiarygodność i łatwiej przekonasz swoją społeczność do zakupu.

Wybór miejsca działań

Zastanów się także, w jakim miejscu chcesz działać, czyli gdzie będziesz promować produkty w ramach afiliacji. Możesz stworzyć bloga, założyć kanał na YouTubie albo skoncentrować się na mediach społecznościowych, takich jak Facebook, Instagram, Twitter czy Pinterest.

Każda z tych platform ma swoje wady i zalety, więc warto zawczasu zastanowić się, która będzie dla Ciebie najbardziej odpowiednia.

Modele rozliczeń

Podczas promowania produktów w afiliacji spotkasz się z różnymi modelami rozliczeń, dlatego warto, byś wiedział, na czym polegają te najczęściej stosowane.

CPS to Cost Per Sale. W tym modelu otrzymujesz wynagrodzenie za każdą sprzedaż dokonaną za pośrednictwem Twojego linku afiliacyjnego.

CPL to Cost Per Lead i w tym modelu nie musisz doprowadzać do sprzedaży, a wynagrodzenie otrzymasz za każdego potencjalnego klienta, który zostawi swoje dane kontaktowe na stronie reklamodawcy.

CPA to Cost Per Action, czyli model rozliczeniowy, w którym otrzymujesz wynagrodzenie za wykonanie przez klienta określonej akcji, np. rejestrację na stronie czy pobranie aplikacji.

modele rozliczeniowe w afiliacji

Istnieją także modele hybrydowe, które są po prostu połączeniem tych powyższych.

CPS+CPA, czyli Cost Per Sale + Cost Per Action to wynagrodzenie zarówno za sprzedaż, jak i wykonanie określonej akcji. Jednak aby otrzymać wynagrodzenie, nie muszą być spełnione oba warunki. Wystarczy, że ktoś dopełni tylko 1 część. Np. klient założy konto, co jest częścią CPS, ale już nie otworzy dodatkowej karty do tego konta, co byłoby częścią CPA.

CPL+CPA, czyli Cost Per Lead + Cost Per Action to analogiczny model, w którym otrzymasz wynagrodzenie zarówno za potencjalnego klienta, jak i za wykonanie określonej akcji. Może to być np. pozostawienie kontaktu i wzięcie udziału w ankiecie.

Każda firma samodzielnie wybiera model rozliczeń w danej kampanii w zależności od tego, co chce nią osiągnąć. Informacje o modelu rozliczeń zawsze znajdziesz w panelu sieci afiliacyjnej.

Weryfikacja opłacalności

Natomiast przy każdej kampanii powinieneś zadać sobie pytanie – jak bardzo może być opłacalna. Najłatwiej zrobić to poprzez porównanie wysokości wynagrodzenia do możliwego wolumenu.

Niskie wynagrodzenie + duży wolumen

Niskie wynagrodzenie przy jednocześnie dużym wolumenie to najpowszechniejsza sytuacja spotykana nie tylko w afiliacji, ale i ogólnie handlu. Większość sklepów sprzedaje bardzo dużo produktów, ale na wszystkich zarabia dość mało, dlatego też nie może Ci zaoferować bardzo wysokiego wynagrodzenia. Może to być od 1% do 10%, ale przeważnie jest to 4-5%.

Takie stawki stosują przeważnie duże sklepy i sieci handlowe, które nie tylko często nie mogą zapłacić więcej, ale także nie muszą. Są to bardzo znane marki, którym ludzie po prostu ufają, a do tego i tak często robią tam zakupy.

I choć wydaje się, że niska stawka jest problemem, to zaletą jest duży wolumen. Oznacza to, że choć sama stawka nie jest wysoka, to dużo łatwiej znaleźć osobę, która skorzysta z oferty danego sklepu.

Dużo łatwiej bowiem np. na blogu o kosmetykach przekonać kogoś do zakupów, które i tak robi regularnie, niż do 1 wielkiego zakupu, który robi co kilka lat. To rozwiązanie, w którym idziesz bardziej na ilość niż jakość. Mimo że zarabiasz niższe kwoty, to jest ich po prostu więcej.

Wysokie wynagrodzenie + niski wolumen

Zupełnie odwrotną sytuacją jest wysokie wynagrodzenie połączone z niskim wolumenem. W takich kampaniach pozyskuje się mniej klientów, ale liczy na wysokie wynagrodzenie. Takie kampanie to np. dobra luksusowe jak biżuteria, zegarki czy meble.

Na 1 transakcji zarabiasz zdecydowanie więcej, więc jest to opłacalna nisza, oczywiście pod warunkiem, że potrafisz trafić do odpowiedniej grupy docelowej.

Wysokie wynagrodzenie + duży wolumen

Sytuacją idealną byłby natomiast duży wolumen połączony z wysokim wynagrodzeniem. Nie dość, że masz wielu klientów, to i firmy płacą dużo. I faktycznie jest to super sprawa, natomiast należy pamiętać, że nie jesteś pierwszą osobą, która zauważyła taką okazję, a to oznacza, że będziesz mieć sporą konkurencję.

Niskie wynagrodzenie + niski wolumen

Sytuacją odwrotną i wręcz najgorszą jest połączenie niskiego wynagrodzenia z niskim wolumenem. Firma płaci niską stawkę procentową, produkty są tanie, klientów mało, a do tego ciężko ich przekonać. Unikaj takich kampanii, bo to niestety strata czasu i wysiłku.

Tworzenie treści

Gdy już wytypowałeś kampanie, które mają potencjał na zadowalający Cię zarobek, to pora na promowanie ich, czyli tworzenie treści. Tworzenie wartościowych treści to jeden z kluczowych elementów marketingu afiliacyjnego.

Niezależnie od tego, czy piszesz bloga, nagrywasz filmy na YouTube czy publikujesz swoje posty w mediach społecznościowych, treść musi być interesująca i przydatna dla Twojej społeczności. Upewnij się, że Twoje treści są unikalne, dobrze zredagowane i dostarczają korzyść, zamiast być zwykłym zapychaczem. Pamiętaj, że treść, która ma przekonać innych do zakupu produktu albo usługi musi być nie tylko atrakcyjnie przekazana, ale także merytoryczna oraz przekonująca.

Linki afiliacyjne

Gdy już opracujesz takie treści, pora umieścić w nich linki afiliacyjne lub inne narzędzia dostępne w Twojej sieci afiliacyjnej. To właśnie dzięki nim reklamodawcy wiedzą, że ich nowy klient trafił do nich właśnie z Twojego polecenia i to Tobie należy się wynagrodzenie.

Pamiętaj, żeby nie spamować linkami bez ładu i składu, a umieszczać je w strategicznie wybranych miejscach w treściach. Nie zaczynaj swojego artykułu od linków, a dodaj je tam, gdzie ma to sens, bo akurat wspominasz o danych produktach w treści. W ten sposób polecenie staje się dużo bardziej naturalne, ponieważ wynika z kontekstu.

Generowanie ruchu do treści

Natomiast nawet jeśli stworzysz niesamowitą treść, ważne jest, aby ją promować i generować do niej ruch. Istnieje wiele technik generowania ruchu, takich jak optymalizacja treści pod kątem wyszukiwarek, czyli SEO, promowanie treści w mediach społecznościowych, korzystanie z reklam prowadzących do Twoich postów czy budowanie swojej pozycji eksperta lub cross promowanie się z innymi influencerami w Twojej branży.

Pamiętaj, że im więcej osób dotrze do Twoich treści, tym większa szansa na przyciągnięcie klientów i oczywiście zarobek.

Monitorowanie efektów

Ostatnim, ale nie mniej ważnym krokiem jest monitorowanie Twoich efektów. Zarówno pod względem samych wyników Twoich publikacji, jak i skuteczności w afiliacji. Sprawdź, jaki typ treści cieszy się największym zainteresowaniem i spróbuj to wykorzystać w kolejnym materiałach, by przyciągnąć jeszcze więcej osób.

Z kolei w panelu sieci afiliacyjnej zajrzyj do statystyk i sprawdź, ile osób klikało w linki afiliacyjne, ile z nich dokonało zakupu oraz ile dzięki temu zarobiłeś. Dzięki temu będziesz wiedział, co działa dobrze, a co można poprawić.

Jeśli natomiast chcesz poprawić swoje wyniki w afiliacji, to potrzebujesz do tego dobrej strategii. O tym, jak ją stworzyć, dowiesz się z tego poradnika, w którym krok po kroku poznasz cały proces.