Jeśli chcesz zacząć zarabiać pieniądze w internecie, to pewnie spotkałeś się z listami sposobów zarabiania, wśród których mogłeś dostrzec afiliację. Często nie jest ona dokładnie omawiana, ponieważ nie jest u nas aż tak popularna, jak za granicą, ale zdecydowanie warto zapoznać się z tym, jak działa. W tym materiale pokażę Ci, jak postawić pierwsze kroki i mam nadzieję, przekonam Cię do spróbowania własnych sił w marketingu afiliacyjnym.
Zapoznaj sie z poniższym artykułem lub przejdź do obejrzenia materiału wideo:
Zacznijmy od tego, czym w ogóle jest afiliacja. Afiliacja to współpraca między reklamodawcą, czyli firmą, która chce zwiększyć swoje zarobki, za co płaci wydawcy, czyli osobie, która zajmuje się promowaniem jej produktów albo usług.
Firma nie płaci jednak za reklamę, a pozyskanie klienta. Ty, jako wydawca zajmujesz się docieraniem do klientów i w zamian za to otrzymujesz od firmy zapłatę. Co prawda firmę może to kosztować więcej, niż zwykła reklama, jednak płaci ona tylko za skuteczną sprzedaż i to właśnie dlatego, w afiliacji można zarobić naprawdę dużo.
Mamy więc 3 strony:
Osoba chcąca zarabiać na polecaniu produktów albo usług miałaby spory problem, by dogadywać takie współprace z wieloma firmami, a i same firmy nie mają czasu ani zasobów, by zajmować się setkami, czy nawet tysiącami interesantów. To wszystko spoczywa właśnie na sieci afiliacyjnej, która zdejmuje z obydwu stron ciężar organizacyjny, a pozwala skupić się na zarabianiu pieniędzy.
A samo zarabianie pieniędzy jest bardzo proste i składa się z kilku kroków:
To dzięki tym linkom można określić, że klient dokonał zakupu właśnie dzięki Tobie i to Ty powinieneś dostać za to wynagrodzenie.
No i właśnie kwestia wynagrodzenia, czyli... Czy w ogóle warto działać w afiliacji? W wielu materiałach twórców gadających o zarabianiu w internecie można spotkać się z kwotami rzędu dziesiątek tysięcy złotych miesięcznie, a wszystko jest niezwykle proste i nie wymaga niemal żadnego wysiłku.
To nie jest do końca prawda…
Takie zarobki są jak najbardziej możliwe, bo są osoby, które potrafią zarabiać 6-cyfrowe kwoty, czyli nawet ponad 100.000 zł w miesiąc, ale to jest czołówka. I to są osoby, które poświęcają na afiliację dużo czasu, wysiłku oraz mają wielką wiedzę i doświadczenie. Nie powinieneś sobie wyobrażać, że „poklikasz coś tam w komputer” godzinkę tygodniowo i cyk, średnia krajowa w kieszeni. No nie, tak dobrze to nie ma. Afiliacja jest sposobem zarabiania jak każdy inny i trzeba się nim faktycznie zająć, żeby generować dla siebie przychody.
Natomiast afiliacja ma to do siebie, że w pewien sposób może być pasywna. Jeśli prowadzisz stronę lub kanał na Youtubie, gdzie posiadasz materiały w formie evergreen, czyli aktualne nawet po latach, to umieszczając w takich treściach swoje linki afiliacyjne raz, możesz zarabiać przez długi czas.
I to jest niewątpliwa zaleta zarabiania w afiliacji, szczególnie że linki możesz dodać nawet do materiałów, które opublikowałeś już dawno temu. Nie musisz przygotowywać nic nowego. Jeśli masz już jakąś bazę materiałów, to śmiało możesz ją wykorzystać.
Ale nie jest to jedyna korzyść z działania w marketingu afiliacyjnym.
Zacznijmy od tego, że afiliacja jest w pełni darmowa. Nie ponosisz żadnego kosztu za przystąpienie do sieci afiliacyjnej, czy możliwość promowania konkretnej kampanii. Oczywiście możesz ponosić takie koszty, jak domena czy hosting własnej strony, o ile zdecydujesz się na działanie właśnie w taki sposób, ale to nie jest koszt afiliacji samej w sobie, bo równie dobrze możesz promować linki za darmo w social mediach.
Nie musisz także przejmować się wytwarzaniem produktów ani wysyłką. Możesz promować topowe światowe marki czy sklepy, którym ludzie już ufają, więc przekonanie ich do zakupu jest dużo łatwiejsze, niż do czegoś, co pierwszy raz widzą na oczy. A poza tym, nie masz na głowie robienia paczek i kurierów, bo tym wszystkim zajmuje się sklep.
Do tego afiliacja jest bardzo wygodna, bo wszystko możesz zrobić z dowolnego miejsca, w którym masz dostęp do komputera oraz internetu. Możesz pracować z domu, biura, kawiarni, czy gdzie tylko masz ochotę.
Oprócz tego możesz zacząć natychmiast, bo dołączyć do sieci afiliacyjnej możesz w każdej chwili. Wystarczy zarejestrować się na stronie, wybrać interesującą Cię kampanię i zacząć działać. Nie ma tu żadnej rekrutacji, wysyłania CV czy rozmów kwalifikacyjnych. To nie jest praca w rozumieniu etatu. Spróbować może każdy, niezależnie od tego, czy ma jakiekolwiek wcześniejsze doświadczenie.
No właśnie, ale pozostaje temat rejestracji w sieci afiliacyjnej! Jaką sieć wybrać? Na rynku dostępnych jest wiele sieci. Jedne są lepsze, inne gorsze i to do Ciebie należy decyzja, a powinieneś podjąć ją na podstawie kilku kryteriów.
Weź pod uwagę, jakie branże można promować w danej sieci – niektóre sieci specjalizują się w wybranych niszach, jak np. finanse i znajdziesz tam tylko takie kampanie. Są też sieci, które mają dużo szerszy zakres dostępnych programów. Taką siecią afiliacyjną jest np. LeadStar, na której blogu jesteś. W LeadStar znajdziesz ponad 600 kampanii z wielu kategorii, co daje naprawdę duży wybór.
Kolejnym kryterium, na które powinieneś zwrócić uwagę, jest minimalna wysokość progu wypłaty zgromadzonych środków. W LeadStar taki próg to 1 złotówka, co jest fenomenalnym ułatwieniem, bo możesz dzięki temu wypłacić swoje wynagrodzenie dosłownie w każdej chwili! W innych sieciach będą to także dość niskie kwoty jak 50 czy 100 zł, natomiast bardzo wystrzegaj się sieci, które mają zdecydowanie zbyt wysokie progi wypłaty jak 500 czy 1.000 zł. Na pewno nie jest to wygodne, a może nawet budzić pewne podejrzenia co do uczciwości takich programów.
Warto także sprawdzić, czy sieć afiliacyjna ma intuicyjny panel, z którego będzie Ci się dobrze korzystać, dodatkowe narzędzia, jak widżety, gotowe banery reklamowe itp.
Jeśli chcesz wiedzieć więcej o tym, jak wybrać dobrą sieć afiliacyjną, to zajrzyj do tego poradnika, bo jest w całości poświęcony właśnie temu zagadnieniu. Znajdziesz tam 13 kryteriów, które warto wziąć pod uwagę
Skoro już dołączyłeś do sieci afiliacyjnej, masz wybrane produkty, które chcesz promować, to czas na decyzję, gdzie będziesz to robić. Jeśli jesteś influencerem, blogerem, youtuberem czy inną osobą, która już działa w sieci, to po prostu zacznij to robić na kanałach, z których już korzystasz. To najlepsze rozwiązanie, bo masz już tam zgromadzoną publikę.
Jeżeli natomiast nie jesteś taką osobą i dopiero zaczynasz, to zastanów się nad tym, gdzie najlepiej Ci się przebywa, bo w długim terminie jest to ważne, by po prostu nie zmęczyć się wyborem złej platformy. Po co miałbyś działać na Instagramie, skoro dużo lepiej czujesz się np. na forach internetowych?
Wybierz coś, co Ci pasuje, bo samo to, że przebywasz w danym miejscu, sprawia że dużo lepiej rozumiesz zasady jego funkcjonowania. Osoby czytające blogi wiedzą, czego oczekuje się od dobrych artykułów, a osoby przewijające TikToka, co przyciąga uwagę w krótkich filmikach.
Po wyborze swojej platformy przychodzi czas na samo promowanie produktów, musisz więc zdecydować, w jaki sposób chcesz to robić. A możesz to robić, jak tylko chcesz!
Możesz opowiadać o rzeczach, które już masz i z których na co dzień korzystasz oraz dlaczego warto je mieć. Coś może pomagać Ci w pracy, coś w zachowaniu formy czy organizacji domu. Popularne są także dogłębne testy lub przeciwnie, bardzo krótkie recenzje sprzętów. Możesz także porównywać podobne rzeczy albo stworzyć materiał nie o produkcie, a o problemie i jak dana rzecz pomaga go rozwiązać.
Każda forma jest dobra, o ile potrafi zaciekawić Twoich odbiorców. Pamiętaj też, żeby nie skupiać się na samym zarobku, bo ludzie szybko wyczują, że zależy Ci tylko na sprzedaży. Nie myśl tylko o swoim wynagrodzeniu, a o tym, jak przydać się swoim odbiorcom – udzielaj więc porad i wskazówek, które realnie będą coś wnosić do ich życia.
Natomiast to nie jest tak, że stworzysz super materiał i od razu przełoży się to na gigantyczne zasięgi, a w konsekwencji na zarobki. Oczywiście, może udać Ci się zrobić viral, ale nie jest to nic pewnego. Musisz trochę pomóc swojemu szczęściu. Zacznij napędzać ruch do swoich treści.
Niektórzy poświęcają na to czas, tworząc na kilku platformach, które kierują ruch do tej głównej jak własny blog czy film na Youtubie, a inni pomagają sobie płatną reklamą swoich postów. To zawsze indywidualna decyzja, która zależy od tego, gdzie działasz, w jaki sposób, jaka jest charakterystyka samej platformy i wiele innych czynników, które warto monitorować, jeśli chcesz działać naprawdę na serio.
Żeby osiągnąć ponadprzeciętne rezultaty warto także regularnie monitorować swoje wyniki. Nie tylko obserwować, ile lajków zbierają Twoje posty, ale sprawdzać w panelu sieci afiliacyjnej, jak radzą sobie Twoje linki. Ile masz kliknięć, ile rozpoczętych transakcji, a ile potwierdzonych. Da Ci to pewien obraz tego, co odpuścić, na rzecz tego, na czym warto skupić się mocniej.
A jeśli chcesz skupić się na afiliacji naprawdę mocno, to powinieneś dowiedzieć się, jak stworzyć skuteczną strategię zarabiania na niej. Pomoże Ci w tym ten materiał, który krok po kroku wyjaśni Ci wszystkie kroki.