Narzędzia dla zaawansowanych

Program Partnerski LeadStar oferuje wiele narzędzi dla Wydawców. Większość z nich można wykorzystać do bezpośredniej promocji produktów dostępnych w Panelu Partnera na własnej stronie, lub nawet do szybkiego utworzenia gotowej strony z produktami. Czasami potrzebna jest jednak większa integracja pomiędzy systemem LeadStar a stroną Wydawcy. Na bazie narzędzi dostarczanych przez LeadStar można stworzyć własną porównywarkę produktów, dostosować ich wizualizację do wyglądu swojej strony czy nawet stworzyć proste narzędzie do analizy prowadzonych na swojej stronie działań reklamowych. Wszystko to jednak wymaga wiedzy programistycznej, ponieważ każde z poniżej opisanych narzędzi generuje surowy ciąg danych, które trzeba umiejętnie obrobić i wyświetlić.

UWAGA: aby skorzystać ze wszystkich dostępnych narzędzi, wybierz pełną wersję Panelu Partnera (opcja dostępna podczas rejestracji do Programu Partnerskiego LeadStar oraz potem bezpośrednio po zalogowaniu się). Jeżeli Twoje menu wyświetla się w Panelu Partnera na górze, oznacza to, że ta uwaga nie dotyczy Ciebie, ponieważ już korzystasz z pełnej wersji Panelu.

Product feed

Pierwszym opisywanym dzisiaj narzędziem jest Product feed, zwany także strumieniem produktowym. Jest on powiązany ściśle z kampaniami reklamowymi dla sklepów internetowych, które znajdziesz w LeadStar, wybierając branżę „zakupy” w Katalogu Programów.

Product feed pozwala przygotować aktualizowany regularnie plik ze wszystkimi produktami danego sklepu internetowego w ustandaryzowanym formacie XML. To taka surowa gazetka z nazwami, opisami, zdjęciami oraz cenami danego reklamodawcy. Na jej podstawie można utworzyć porównywarkę cen produktów lub własny pasaż z ofertami kierującymi do sklepu danego reklamodawcy. Oczywiście za każdy w ten sposób zakupiony produkt otrzymasz należne wynagrodzenie, ponieważ linki afiliacyjne wykorzystane w product feed są spersonalizowane specjalnie dla Ciebie.

Przygotowanie własnego product feeda zacznij od zalogowania się do Panelu Partnera i wejścia w menu „Narzędzia > Product feed”. Jeżeli robisz to pierwszy raz, to lista strumieni będzie pusta. Jednak przy kolejnych odwiedzinach będziesz mógł sprawdzić status, pobrać kod, edytować lub nawet usunąć przygotowany przez siebie product feed.

Narzędzia > Product feed

Aby utworzyć nowy strumień produktów, kliknij „Przygotuj nowy product feed”. Edycja sprowadza się do podania/wybrania:

  • opisu product feed - to Twoja wewnętrzna nazwa pozwalająca potem łatwiej zlokalizować konkretny strumień na liście zdefiniowanych,
  • powiązanego programu – wybierz kampanię/reklamodawcę, dla którego chcesz pobierać plik XML z produktami (na tej liście sklepów zobaczysz tylko te, dla których możliwe jest zdefiniowanie product feed oraz te, do których dołączyłeś i Twój status akceptacji do programu to „aktywny” – status ten sprawdzisz w Katalogu programów),
  • źródłowego product feed – w przypadku, gdy reklamodawca dostarcza więcej niż jeden strumień, tutaj możesz wybrać jeden z nich,
  • kategorii w product feed – pojawiają się dopiero po wybraniu powiązanego programu – pozwalają skrócić strumień produktów tylko do określonych kategorii wybranych przez Ciebie, co jednocześnie zmniejsza wielkość przygotowywanego pliku i pozwala go szybciej przetworzyć,
  • domeny dla linków – domyślnie domeną dla linków jest udostępniania przez LeadStar domena https://productfeed.pl/; nic nie stoi jednak na przeszkodzie abyś zamiast niej korzystał z domeny własnej, którą przekierowałeś przy okazji tworzenia strony partnerskiej w Panelu LeadStar.

Po zapisaniu zmian na dole pojawi się unikalny link kierujący na przygotowany dla Ciebie plik XML. Plik taki możesz pobierać automatycznie lub ręcznie w dowolnym momencie. Ze względu jednak na aktualizowanie danych od reklamodawców co 12 godzin, nie ma sensu częstszego pobierania tego pliku.

Ważną informacją jest to, że LeadStar ujednolicił zapis product feedów reklamodawców pomimo, że każdy z nich przekazuje nam dane w swoim własnym standardzie. Dzięki temu, niezależnie od wybranej kampanii, wystarczy przygotować program do analizy pliku XML tylko raz. Nie mamy jednak wpływu na treści opisów, ceny czy aktualność oferty – tym zarządza reklamodawca. Zależnie od asortymentu oraz wybranych kategorii produktowych, plik taki może przyjmować znaczne rozmiary sięgające dziesiątków megabajtów, dlatego zawsze warto się zastanowić, czy potrzebujesz danych ze wszystkich kategorii czy tylko z wybranych.

Uwaga: plik produktowy powinien być pobierany nie rzadziej niż co 7 dni, w przeciwnym przypadku jego status zmieni się na „brak pobrania od 7 dni – nieaktywny”. W takiej sytuacji należy ponownie wywołać link, co spowoduje:

- wyświetlenie jednorazowego błędu z informacją o braku pobrania,

- oznaczenie product feed do ponownego wygenerowania (status na liście „oczekuje na wygenerowanie”).

Po wygenerowaniu (trzeba odczekać parę minut) status zmieni się na „Aktywny” a Ty będziesz mógł ponownie pobrać plik XML.

API

To tzw. interfejs programowania aplikacji, czyli sposób, w jaki serwery mogą porozumiewać się między sobą. LeadStar oferuje API, które pozwala Wydawcom uzyskać informacje o:

  • katalogu dostępnych produktów,
  • liście produktów, do których jesteś zapisany, i które możesz promować,
  • liście aktywnych programów z kodami rabatowymi,
  • liście aktywnych programów z korzyściami dla klientów,
  • wszystkich akcjach (klikach/wnioskach), które zostały złożone z dedykowanych linków,
  • stanie konta, czyli naliczonego i nie wypłaconego wynagrodzenia.

Lista dostępnych opcji jest otwarta, a dział IT LeadStar sukcesywnie ją uzupełnia na wniosek swoich Wydawców.

API zwraca domyślnie dane w formacie JSON, jednak istnieje również możliwość wygenerowania odpowiedzi jako XML. W przypadku większej ilości danych można także stronicować wyniki i pobierać je paczkami.

Jeżeli chcesz skorzystać z API, to wejdź w menu „Narzędzia > API”. Pobierz dokumentację oraz unikalny klucz API, jaki został dla Ciebie wygenerowany. Pamiętaj, że umożliwia on dostęp do powyżej wskazanych danych, dlatego powinien być chroniony. W przypadku, gdy klucz dostanie się w niepowołane ręce – wygeneruj nowy – co automatycznie zamknie drogę do pobierania danych przez intruza.

Dokumentacja API dostępna w Panelu Partnera – po wejściu w zakładkę Narzędzia > API, zawiera opis wszystkich funkcjonalności wraz z przykładowymi wywołaniami i odpowiedziami jakich należy się spodziewać. Daje to możliwość przygotowania przez programistę zautomatyzowanej obsługi pobierania danych.

Na bazie API możesz przygotować np. własną porównywarkę produktów, do których jesteś zapisany. Może to być także specyficzne narzędzie na Twoją stronę lub wysublimowana wizualizacja oferty kont bankowych lub innych produktów. Pozwoli to dostosować wyświetlane oferty do Twojej konkretnej strony.

Postback

Czasami w celu optymalizacji swoich działań potrzebujesz na bieżąco wiedzieć, które kliknięcia zakończyły się złożonym wnioskiem lub zrealizowanym zakupem. W takim przypadku rozwiązaniem jest postback. To narzędzie pozwala w sposób automatyczny przesłać do Twojego serwera odpowiednią informację. Wystarczy link, który ma zostać wywołany przez serwer LeadStar. Działanie jest proste:

  • klient klika w Twój link, co powoduje automatyczne utworzenie akcji „kliknięcie”,
  • klient dokonuje zakupu/kończy uzupełnianie wniosku,
  • w czasie określonym w danej kampanii otrzymujemy od reklamodawcy informację o zmianie statusu akcji na „wniosek”,
  • wywołujemy podany przez Ciebie URL wraz z parametrami, które są Ci potrzebne do zlokalizowania konkretnej akcji (np. nadane unikalne EPI).

W podobny sposób możemy przesyłać do Twojego serwera na bieżąco informację o naliczonym wynagrodzeniu i odrzuconych wnioskach.

Ze względu na indywidualne podejście do naszych Wydawców oraz potrzebę dostosowania wywołania URL do określonych potrzeb, w celu ustawienia adresu postback prosimy o kontakt z naszym działem IT pod adresem it@leadmax.pl.

Uwaga: informacja jest przesyłana na podany URL jednorazowo i nie jest powtarzana niezależnie od tego, czy została poprawnie odebrana. Nasz system czeka na odpowiedź maksymalnie 15 sekund. Jeżeli Twój serwer w tym czasie nie odpowie (np. ze względu na niedostępność lub awarię), to i tak wiadomość zostanie oznaczona jako poprawnie dostarczona.

Paczki XML

Ostatnim opisywanym dzisiaj zaawansowanym narzędziem są paczki XML. Pozwalają one na ręczne lub automatyczne pobieranie programów, do których jesteś zapisany, w uniwersalnym formacie XML. Dzięki temu (tak samo jak w przypadku API) jesteś w stanie stworzyć własną porównywarkę produktów lub inne narzędzie wizualizujące ofertę programów, w których uczestniczysz. 

Aby przygotować taką paczkę wejdź w menu „Narzędzia > Paczki XML”. Możesz tam utworzyć nową paczkę oraz edytować, pobierać kod, wyłączać i usuwać już istniejące.


W celu stworzenia nowej, kliknij przycisk „Utwórz nową paczkę”. W nowo otwartym oknie zdefiniuj:

  • opis paczki (widoczny tylko dla Ciebie na głównej liście),
  • typ produktu, który ma się w niej znajdować (mogą to być wszystkie kategorie),
  • czy paczka jest aktywna.

To wszystko. Zapisz zmiany i na dole znajdziesz unikalny adres URL do pobrania pliku wraz z opisem formatu danych, jakie się w nim znajdą.

Uwaga: zawartość każdej paczki XML jest buforowana co 5 minut, co znaczy, że plik może nie zawierać danych programów, do których dołączyłeś w ciągu właśnie ostatnich 5 minut. Wystarczy jednak odczekać chwilę dłużej, aby dane zostały automatycznie zaktualizowane.