Najważniejsze daty w afiliacji – co i kiedy promować

Jeśli chcesz dobrze zarabiać w afiliacji, to musisz wiedzieć nie tylko tyle, że zarobki nie są tu stałe, ale także rozumieć, z czego to wynika. W zależności od wybranej przez Ciebie niszy Twoje wyniki mogą być dość powtarzalne lub zupełnie różne na przestrzeni całego roku. Z tego materiału dowiesz się, czym różni się afiliacja stała od sezonowej oraz jak wykorzystać to na swoją korzyść.

Afiliacja stała vs sezonowa

Zacznijmy od tego, czym jest afiliacja stała i sezonowa. Afiliacja stała to promowanie produktów albo kampanii, które działają przez cały rok, niezależnie od jego pory czy okazji. Przykładami takich produktów mogą być kosmetyki, sprzęt elektroniczny czy usługi internetowe. Większość z nich jest tak samo pożądana, niezależnie od tego, w jakim miesiącu je promujesz.

Przeciwnością jest natomiast afiliacja sezonowa, czyli promowanie produktów lub kampanii, które mają sens tylko w określonych okresach. Mogą to być zarówno pory roku, np. kurtki zimowe oczywiście na zimę, jak i okazje, np. przebrania na halloween. Sezonowa afiliacja opiera się na nasileniu działań w konkretnych okresach, które mają znaczenie dla konsumentów ze względu na porę roku, święta, wydarzenia kulturowe czy nawet pogodę.

Czemu sezonowe trendy są ważne?

Przejdźmy jednak do tego, dlaczego sezonowe trendy są ważne i będą mieć wpływ na Twoje wyniki w afiliacji. Sezonowe trendy mają duży wpływ na decyzje zakupowe klientów. Klienci są więc bardziej skłonni do zakupów w określonych okresach, bo wynika to albo z ich potrzeb, aktywności albo pragnień.

Na przykład nowy rok to oczywiste postanowienia jak:

  • więcej sportu
  • zdrowsza dieta
  • nowy ja
  • itd.

Oznacza to, że przełom grudnia i stycznia będzie cechował się wzmożonym wyszukiwaniem powiązanych treści. Taki sam skok zainteresowania przypada tuż przed wakacjami, gdy wszystkim przypomina się, że na plaży jednak będą musieli zdjąć koszulkę.

Twoim zadaniem jako wydawcy w afiliacji jest identyfikacja takich okazji, które pasują do profilu Twojej działalności oraz wykorzystanie ich. Zrozumienie sezonowych trendów daje Ci możliwość dostosowania treści oraz sposobów promocji do bieżącego zapotrzebowania nawet ze sporym wyprzedzeniem.

Na przykład, trzymając się tematyki sportu, wiesz, że choć sport można uprawiać przez cały rok, to istnieją okresy, gdy zwiększa się grupa zainteresowanych osób. Okres nowego roku jest dość krótki i konkurencyjny pod względem wydatków ze świętami, dlatego możesz przekierować działania na okres letni. Gdy zaczyna się robić ciepło, wiele osób chce zacząć ruszać się na świeżym powietrzu.

Te osoby to często początkujący, którzy będą poszukiwać ogólnych treści informacyjnych, a niekoniecznie kierujących na produkty, czyli transakcyjnych. Ten trend powtarza się co roku i zawsze polega na tym samym, więc możesz zająć się przygotowywaniem treści dużo wcześniej. Tworząc poradniki typu evergreen, czyli takie, które nie tracą na przydatności wraz z upływem czasu, możesz albo wstrzymać się z publikacjami do lata, albo publikować je na bieżąco, by zdobywać pozycję w wynikach wyszukiwania dzięki SEO, a w odpowiednim momencie jedynie mocniej zaangażować się w inne formy promocji tych treści.

Prześledźmy jednak cały rok i zastanówmy się, jakie mamy okazje do działania.

1. kwartał

Początek roku to oczywiście noworoczna chęć do ćwiczeń, o której już wcześniej wspominałem. To także dzień babci i dziadka, a więc okazja do stworzenia list prezentów, które będą do siebie dość podobne, co sporo ułatwia. Mamy także walentynki i dzień kobiet, czyli postawienie na tematykę bardziej uczuciową, no i oczywiście Wielkanoc, co oznacza tematyczne gadżety oraz dekoracje. Gdzieś w tym wszystkim zależnie od województwa mamy także ferie zimowe, czyli możliwie wyjazdy, hotele, sprzęt narciarski.

2. kwartał

Drugi kwartał to oczywiście majówka, a więc znów potencjał do promowania rezerwacji atrakcji turystycznych i hoteli. Bardzo ważny jest także dzień matki, ojca oraz dziecka co ponownie stanowi świetną okazję do tworzenia list prezentów. A wracając do rezerwacji wyjazdowych, nie wolno zapominać o początku wakacji. W drugim kwartale rusza także cała machina sezonu ślubnego, który jest ogromnym biznesem, a dodatków do promowania jest co roku więcej i więcej.

3. kwartał

Sezon ślubny zahacza również o 3 kwartał, w którym mamy również całe wakacje, a więc także początek roku szkolnego i akademickiego, co zawsze jest związane ze sporymi zakupami. Przykładowe zestawienia wyprawek i niezbędników sprawdzają się co roku.

4. kwartał

Zostaje końcówka roku, która jest najbardziej opłacalna, bo mamy tu masę okazji zakupowych. Kostiumy i dekoracje na halloween, lepsze lub gorsze promocje na black friday i cyber monday, mikołajki, święta i sylwester.

Końcówka roku to zatrzęsienie okazji, ale także spora konkurencja. Firmy chcą podciągać swoje wyniki, by wykazać lepszy raport roczny, dlatego intensyfikują działania w tym okresie. Oznacza to więcej reklam, z którymi będziesz rywalizować. Mimo wszystko jest to okres, w którym możesz zarobić dużo, bo klienci już od dawna są nastawieni na wydatki.

Oprócz tego LeadStar, czyli sieć afiliacyjna, na której blogu jesteś, co roku przygotowuje Kalendarz Adwentowy, w którym w dane dni obowiązują wyższe stawki w wybranych kampaniach. Zamiast czekoladek zarabiasz więcej. Warto wtedy skupić się na promocji danego sklepu czy oferty, żeby wygenerować w danym dniu lub nawet przez kilka dni jeszcze wyższe wynagrodzenie niż normalnie.

kalendarz adwentowy dla wydawców sieci afiliacyjnej leadstar

Święta całoroczne i okazje bez konkretnej daty

W zależności od niszy tematycznej, w której działasz, będziesz mieć więcej lub mniej takich sezonowych okazji do promowania. Nie każda nisza jest równa i w niektórych zwyczajnie mogą trafiać się bardziej „martwe” okresy.

W takim przypadku należy poszukać powiązanych okazji, które występują przez cały rok, bo nie są powiązane z konkretnym dniem. Przykładami są tutaj poradniki prezentowe z okazji urodzin, dla męża, żony, brata, siostry itd. Mimo że są to „święta” okazjonalne, to wyszukuje się ich przez cały rok. Wyszukaj takie okazje dla swojej grupy docelowej i zagospodaruj je.

Najbanalniejsze dni, które możesz wykorzystać (mała konkurencja)

Możesz także spróbować zagospodarować najbardziej banalne okazje, o jakich tylko wiesz. Dzień pizzy, bitej śmietany, bajgla, ostrego sosu, spaghetti czy kabanosa to nie jest coś, o czym często się wspomina. Oznacza to, że nie będziesz mieć wielkiej konkurencji, a jednak możesz zaciekawić swoich czytelników, np. jeśli prowadzisz blog kulinarny. Oczywiście do takich ciekawostek należy dodać pasujące produkty, do których kierują Twoje linki afiliacyjne.

Jeśli nie znasz takich okazji, co nie jest specjalnie dziwne, to wyszukaj kilka kalendarzy świąt nietypowych, a znajdziesz nie setki, a nawet tysiące inspiracji.

Plan działania

Skoro już wiesz, jakie sezonowe okazje możesz wykorzystać, to pozostaje Ci tylko przygotować odpowiednie materiały. Z wyprzedzeniem opracuj swój plan publikacji.

Kalendarz

Zabierz się także za stworzenie swojego kalendarza publikacji, czyli zaplanowania swojego contentu w poszczególnych miesiącach, by ułatwić sobie działania od strony organizacyjnej.

Tworzenie treści

Następnie przejdź do tworzenia treści, które pasują do wybranych przez Ciebie okazji. Zależnie od tego, jak dużą i wierną masz publiczność, działaj na bieżąco lub z wyprzedzeniem, jeśli opierasz się na SEO.

Promowanie produktów

Gdy masz już konkretne treści, które pasują do danego sezonu bądź okazji, wybierz pasujące produkty, które będziesz promować przez linki afiliacyjne. Pamiętaj także, by umieszczać je w strategicznych miejscach tych treści, czyli tam, gdzie ma to sens, bo akurat o czymś piszesz lub mówisz, a nie na samym początku materiału. Niech dopasowanie produktu wynika naturalnie z kontekstu materiału, zamiast być nachalną reklamą.

Korzystanie z sezonowości to naprawdę świetna metoda, by zwiększyć swoje zarobki z afiliacji, ale jeśli chcesz działać w niej jeszcze lepiej i to przez cały rok, to z tego materiału dowiesz się, jak krok po kroku zbudować skuteczną strategię działania w afiliacji.