Jeśli kiedykolwiek zastanawiałeś się, jak zacząć zarabiać w afiliacji, to świetnie trafiłeś, bo ten materiał wyjaśni Ci wiele kwestii z tym związanych, zacznijmy jednak od absolutnych podstaw, czyli czym w ogóle jest afiliacja.
Zapoznaj sie z poniższym artykułem lub przejdź do obejrzenia materiału wideo:
Marketing afiliacyjny, który po prostu w skrócie określa się afiliacją, to model biznesowy, w którym możesz zarabiać pieniądze za promowanie produktów albo usług firm. W ramach tego systemu Ty jako wydawca, współpracujesz z firmą, która chce zwiększyć swoje przychody.
Twoim zadaniem jest więc promowanie produktów takiej firmy i przekierowywanie potencjalnych klientów na ich stronę. Gdy przekierowana osoba dokona zakupu, otrzymasz za to wynagrodzenie.
Ważnym elementem w afiliacji jest wygenerowany przez Ciebie unikalny link afiliacyjny. To właśnie ten link zawiera niepowtarzalny identyfikator, który pozwala firmie śledzić, które sprzedaże zostały dokonane dzięki Twoim działaniom. I to właśnie dzięki temu firma wie, ile powinna Ci zapłacić.
Przed chwilą wspomniałem jednak o tym, że jesteś wydawcą, co mogło być dla Ciebie niezrozumiałe. Musisz wiedzieć, że w afiliacji, są 3 strony:
Tobie jako wydawcy sieć afiliacyjna zapewnia dostęp do wielu kampanii w 1 miejscu, dzięki czemu zajmujesz się promowaniem produktów, a nie podpisywaniem umów z setkami różnych sklepów. Natomiast reklamodawcy korzystają na tym, że ich oferta również w 1 miejscu trafia do wielu osób takich jak Ty.
Wybór dobrej sieci afiliacyjnej będzie więc kluczowy dla Twoich przyszłych działań. Istnieje wiele czynników, które warto wziąć pod uwagę przed podjęciem decyzji.
Zanim zaczniesz szukać sieci afiliacyjnej, zastanów się, jakie masz zainteresowania i możliwości. Czy chcesz promować produkty związane z modą, zdrowiem, technologią, finansami czy może czymś zupełnie innym? Niektóre sieci są skupione na wąskich niszach tematycznych, a inne mają bardzo szeroki wybór reklamodawców. Wybierz taką sieć, która nie będzie Cię ograniczać.
Gdy już wybrałeś potencjalny zakres produktów, przyjrzyj się dostępnym w danych sieciach kampaniom reklamowym. Zanim zapiszesz się do sieci afiliacyjnej, zobacz, czy ma do wyboru produkty i usługi, które Cię interesują, uważasz za wartościowe i warte promowania. Upewnij się, że jest ich wystarczająco dużo, żebyś za miesiąc nie musiał szukać kolejnej sieci.
Na przykład sieć afiliacyjna LeadStar, na której blogu jesteś ma ponad 600 aktywnych kampanii z wielu kategorii, co daje Ci naprawdę szeroki wybór.
Powinieneś także sprawdzić, jakie są ogólne warunki danej sieci afiliacyjnej. Zwróć uwagę na minimalny próg wypłaty, w jaki sposób możesz wypłacić swoje wynagrodzenie oraz, czy sieć ma jakieś dodatkowe narzędzia dla wydawców, np. gotowe banery reklamowe, widżety, pule kreacji itp.
W LeadStar masz do wyboru mnóstwo takich narzędzi, a swoje wynagrodzenie możesz wypłacić już od 1 złotówki. W LeadStar nie zbierasz punktów, które wymienia się na nagrody, ale zbierasz faktyczne pieniądze, które wypłacasz na swoje konto bankowe.
Wybór odpowiedniej sieci afiliacyjnej może zająć Ci chwilę i wydawać się trudny, ale w tym także mogę Ci pomóc. Jeśli chcesz wiedzieć więcej o tym, jak wybrać dobrą sieć afiliacyjną, to zajrzyj do tego poradnika, bo jest w całości poświęcony właśnie temu zagadnieniu. Znajdziesz tam 13 kryteriów, które warto wziąć pod uwagę.
Po wybraniu sieci afiliacyjnej chcesz już zacząć promować konkretne produkty, spoglądasz na konkretną kampanię i widzisz jakieś dziwne symbole, które nic Ci nie mówią. CPS, CPL, CPA – co to w ogóle jest?
W afiliacji istnieją różne modele rozliczeń, którymi firmy rozliczają się za promowanie produktów oraz usług.
CPS, czyli Cost Per Sale to rozliczenie od sprzedaży. To najczęściej stosowany rodzaj rozliczenia w afiliacji. Otrzymujesz wynagrodzenie za każdą sprzedaż, jaka została dokonana przez Twój link afiliacyjny. Rozliczenie jest zazwyczaj procentem od wartości sprzedaży i może różnić się w zależności od konkretnej kampanii.
Na przykład, jeśli klient dokona zakupów za 500 zł przez Twój link, a kampania ma stawkę CPS 5%, to otrzymasz za to 25 zł. Gdyby zrobił zakupy za 1.000 zł, to dostałbyś 50 zł i analogicznie dla każdej kwoty. Są także kampanie ze stałą stawką CPS, która nie jest uzależniona od wartości zakupów.
CPL, czyli Cost Per Lead to rozliczenie za potencjalnego klienta. W tym przypadku otrzymujesz wynagrodzenie za przekierowanie potencjalnego klienta do reklamodawcy. Potencjalny klient nie musi dokonywać zakupu, a wystarczy, że wykona określone działanie, jak np. wypełnienie formularza wraz z pozostawieniem do siebie danych kontaktowych.
CPA, czyli Cost Per Action to rozliczenie za konkretne działania. To rodzaj rozliczenia, w którym otrzymujesz wynagrodzenie za określone działanie wykonane przez potencjalnego klienta. Działanie może obejmować zapis do newslettera, pobranie aplikacji czy logowanie na konto.
Rodzaj rozliczenia, który obowiązuje w danej kampanii zależy od firmy i tego, co chce uzyskać. Dokładnie zapoznaj się z warunkami każdej kampanii, by dobrze zrozumieć, czego oczekuje reklamodawca i za co faktycznie płaci.
Niektóre kampanie mogą oferować również hybrydowe modele rozliczeń, które łączą różne, wcześniej wymienione modele.
Na przykład CPS + CPA może być sprzedażą usługi danej firmy oraz korzystaniem przez klienta z aplikacji. Uwierz mi, że brzmi to na bardziej zagmatwane, niż jest w rzeczywistości, a wszystkie informacje o wymaganiach oraz stawkach, znajdziesz w konkretnych kampaniach w panelu sieci afiliacyjnej.
Jednak pewnie wciąż zastanawiasz się, w jaki sposób w ogóle promować linki afiliacyjne. I faktycznie jest to jedna z najważniejszych rzeczy, jaką powinieneś wiedzieć, bo w końcu od tego zależeć będą Twoje zarobki. Na szczęście istnieje bardzo wiele strategii, które możesz wykorzystać do promowania swoich linków.
Przede wszystkim powinieneś tworzyć wartościowe treści. Kluczem do przyciągania uwagi potencjalnych klientów jest tworzenie czegoś, co ich inspiruje, zachwyca, jest pomocne czy przydatne. Pisz recenzje, porównania produktów, udzielaj porad i wskazówek związanych z oferowanymi produktami lub usługami. Dostarczaj informacji, które pomogą ludziom podjąć decyzję zakupową i przekonaj ich, dlaczego powinni skorzystać z oferowanych produktów albo usług.
Pamiętaj także, że powinieneś budować zaufanie wśród potencjalnych klientów. Dziel się swoimi osobistymi doświadczeniami z produktami oraz przemyśleniami na ich temat. Udzielaj uczciwych opinii i rekomendacji, a także nie staraj się ukrywać minusów. Im bardziej wiarygodny jesteś, tym większe są szanse, że odbiorcy skorzystają z Twoich linków.
A gdzie możesz promować produkty? Gdzie tylko zechcesz i jest to dozwolone. Media społecznościowe to świetne miejsce na początek. Udostępniaj treści na swoich profilach, korzystaj z grup tematycznych czy angażuj obserwujących. Pamiętaj jednak, żeby nie być nachalnym i nie spamować – skup się na dostarczaniu wartości i szczerej rekomendacji, a nie wciskaniu produktów na siłę.
Możesz także tworzyć treści video, co jest świetnym i efektywnym sposobem promocji. Nagrywaj unboxingi, recenzje produktów, poradniki czy prezentacje. Filmy w krótkich formach możesz nagrywać raz, a udostępniać na wielu platformach jednocześnie jak YouTube, Facebook, Instagram, Pinterest czy TikTok.
Jeśli wolisz opierać się na długofalowym ruchu, a nie algorytmach, to możesz także spróbować prowadzić własną stronę i optymalizować treści pod kątem SEO.
Pamiętaj, że kluczem do sukcesu w marketingu afiliacyjnym jest ciągłe testowanie, analiza wyników i dostosowywanie swoich działań. Nie bój się eksperymentować i szukać nowych sposobów promocji, ale też daj sobie czas, bo to, że 1 film nie wypalił, nie znaczy wcale, że ta forma jest zła. Po prostu potrzebujesz doświadczenia.
Pytaniem, której nurtuje wszystkich początkujących w afiliacji, jest „ile można na tym wszystkim zarobić”? Odpowiedź na to pytanie zależy od wielu czynników, takich jak wybrana branża, produkty, które promujesz, jakość Twoich treści czy ilość ruchu na Twojej stronie.
Jak już wiesz, w marketingu afiliacyjnym otrzymujesz wynagrodzenie za skuteczne polecanie produktów albo usług. Wysokość zarobków w każdej kampanii jest inna, więc nie można jednoznacznie powiedzieć, że w afiliacji zarabia się np. 5% czy 10% ceny produktu.
Najlepsi potrafią regularnie zarabiać kilkadziesiąt tysięcy złotych miesięcznie, ale podejdź do tego realistycznie. To doświadczone osoby, a Ty stawiasz dopiero pierwsze kroki. Zamiast w myślach rzucać pracę i wybierać nowe auto, załóż sobie poziom, który jest do osiągnięcia.
Oprócz tego warto pamiętać, że zarobki z afiliacji mogą być niestabilne. To nie etat, na którym zawsze wiesz, ile zarobisz. Twoje dochody mogą rosnąć i maleć, chociażby w zależności od sezonowości.
Np. jeśli masz blog modowy i robisz przykładowe stylizacje wraz z podawaniem linków afiliacyjnych do produktów, to sporo może zależeć od pory roku. Nawet jeśli sklep, który polecasz, przez cały rok oferuje Ci 5%, to przy letnich stylizacjach promujesz np. koszulki, koszule czy bluzki, które oscylują w granicach 50-100 zł. W zimę natomiast polecasz płaszcze i kurtki, które kosztują np. od 500 do 800 zł. Już sama cena produktu sprawia, że pomimo identycznej stawki w kampanii, zarobek będzie zupełnie inny.
A skoro mowa o zarobkach, to należy także pamiętać o rozliczeniu z Urzędem Skarbowym. Zarobki z afiliacji niczym nie różnią się od innych sposobów zarabiania i od nich także należy odprowadzić podatek.
Jeśli nie prowadzisz firmy, to rozliczasz się ryczałtem za najem powierzchni reklamowej w stawce 8,5% od przychodu do 100.000 zł rocznie oraz 12,5% od nadwyżki ponad 100.000 zł. Ryczałt rozliczasz do 20 dnia miesiąca, który następuje po otrzymaniu środków.
Dla prostszego zrozumienia zobaczmy to na przykładzie:W marcu sieć afiliacyjna przelała zarobiony przez Ciebie 1.000 zł na Twoje konto bankowe. Oznacza to, że musisz zapłacić 8,5% podatku, czyli 85 zł do 20 dnia następnego miesiąca, a więc do 20 kwietnia. Nie ma znaczenia, czy przelew otrzymałeś 1 marca, 12 marca czy 31 marca. Zawsze płacisz do 20 dnia kolejnego miesiąca.
Zaliczkę podatku wpłacasz na swój mikrorachunek podatkowy z oznaczeniem PPE. W razie czego swój mikrorachunek sprawdzisz w kilka sekund na stronie rządowej, a na koniec roku musisz zsumować wszystkie swoje przychody i wpisać tę kwotę do PIT-28.
W przypadku prowadzenia własnej firmy wystarczy, że wystawisz fakturę sieci afiliacyjnej, bo rozliczasz się z nią jak z każdym innym kontrahentem.
No właśnie, a czy musisz mieć firmę, by zacząć zarabiać w afiliacji? Jak już się pewnie domyślasz po wyjaśnieniu rozliczenia z Urzędem Skarbowym – nie, nie musisz mieć firmy, aby zarabiać na afiliacji.
Jeżeli jednak zaczniesz zarabiać naprawdę dobrze, to warto to przemyśleć. Prowadząc działalność gospodarczą, możesz odliczać sobie koszty jak chociażby nowy laptop, na którym będziesz pracować. Przy rozliczaniu ryczałtem nie masz możliwości odliczania kosztów. Tutaj jednak musisz już samodzielnie przeliczyć, co Ci się bardziej opłaca.Jeśli ten materiał Cię zaciekawił, to na pewno opłaci Ci się zajrzenie także do tego, w którym krok po kroku dowiesz się, jak stworzyć skuteczną strategię zarabiania na afiliacji.