Jeśli chcesz odnieść sukces w marketingu afiliacyjnym i zarabiać w zorganizowany, a nie przypadkowy sposób, to powinieneś stworzyć strategię, jak chcesz to osiągnąć. Zamiast chwytać się wszystkiego i odpuszczać po kilku dniach z powodu braku efektów - postaw na system, z którego korzystają najlepsi.
Zastanów się, jakie osoby obserwujesz w internecie? Influencerów, YouTuberów, blogerów itd. Każda z tych osób czymś Cię zainteresowała. Może dawała Ci konkretną i przydatną wiedzę, a może zapewniała Ci rozrywkę? Nie ma to większego znaczenia, ale obserwujesz ją, bo wiesz, czego możesz się po niej spodziewać.
Jeżeli śledzisz blogera finansowego, który tłumaczy, jak działa inwestowanie w akcje, to takich treści od niego oczekujesz. Gdyby nagle zaczął opowiadać o swoich wakacjach albo nagrywać pranki, to raczej szybko dałbyś sobie spokój, bo nie po to tu przyszedłeś prawda?
Dokładnie tak samo jest z afiliacją. Ludzie zaufają Ci, jeśli będziesz konsekwentny w tym, co robisz. Nikt jednak nie skorzysta z Twoich linków, jeśli dziś promujesz konta bankowe, a za tydzień zagraniczne wycieczki, bo konta jednak się nie sprawdziły.
Zapoznaj sie z poniższym artykułem lub przejdź do obejrzenia materiału wideo:
Na początku musisz wybrać swoją niszę, czyli dokładnie zdecydować, jaka tematyka najlepiej do Ciebie pasuje oraz jakie ma szanse na wygenerowanie porządnego zarobku. Nie każda nisza będzie w stanie to zrobić. O tym, jak znaleźć dochodową niszę w afiliacji, powstał osobny artykuł, więc koniecznie do niego zajrzyj.
W wielkim skrócie: zbadaj, czy w ogóle istnieje rynek, który chcesz zająć, jaką masz konkurencję oraz jak długo dasz radę to robić.
Drugą kwestią są same produkty, które wybierzesz do promowania. Jakimi zasadami warto się kierować?
Sprawdź, jakie kategorie produktowe znajdziesz w LeadStar.
Przejdźmy jednak do szczegółów.
Zacznijmy od tego, że produkt powinien być choć trochę popularny. Nie ma sensu promować czegoś, czego nikt nie chce kupić. Jasne! Może i uda Ci się zgarnąć wynagrodzenie, ale nie jesteś tu po to, żeby wypromować czyiś nieznany i niszowy biznes, który może okazać się wtopą, a po to, aby zarabiać kasę. Potrzebujesz do tego rynku zbytu. Prościej mówiąc - klientów.
Nie jesteś handlowcem albo marketerem konkretnej firmy na etacie, żeby ponosić trud wypromowania właśnie tego konkretnego produktu. W afiliacji najczęściej spotkasz się z klientami, którzy już podjęli decyzję o zakupie i szukają jedynie potwierdzenia swojego wyboru, oglądając np. recenzje albo porównania.
Drugim kryterium przy wyborze produktu, którym powinieneś się kierować, jest jego odpowiednia cena. Polecanie czegoś, co jest wyraźnie droższe od alternatyw, nie oferując przy tym żadnej przewagi nad innymi produktami, mija się z celem.
Dlaczego miałbym wybrać np. grabie za 300 zł, skoro tymi za 60 zł zrobię dokładnie to samo? Jako klient nie widzę żadnego sensu w przepłacaniu, a próba uargumentowania mi tego będzie niezwykle trudna.
Ale nie chodzi tylko o cenę odpowiednią dla klienta, a także dla Ciebie.
Jeśli sklep ogrodniczy płaci Ci 5% wynagrodzenia, to za grabie kosztujące 60 zł otrzymasz tylko 3 zł wynagrodzenia. Chyba nie o tym marzyłeś, zaczynając afiliację prawda?
Możesz skupić się na cross-sellingu, czyli dodawaniu do koszyków innych przedmiotów, jak rękawice, piły, łopaty itd., ale nie ma gwarancji, że klient tego potrzebuje.
Możesz też skupić się na up-sellingu, czyli sprzedaży czegoś droższego. Zamiast męczyć się z grabiami, sprzedaj komuś wizję używania dmuchawy albo odkurzacza do liści za 800 zł. Przy 5% wynagrodzenia zarobisz już 40 zł, zamiast 3 zł. Brzmi lepiej prawda?
Skup się na produktach, które pozwolą Ci zarobić porządne wynagrodzenie, ale nie będą zbyt drogie dla klienta. W przeciwnym razie będzie Ci ciężko o jakiekolwiek konwersje.
Ostatnim punktem jest nasycenie rynku. Połączę tu dostępność w sklepach oraz zainteresowanie promowaniem przez innych wydawców afiliacyjnych.
Dmuchawa do liści nie jest produktem niszowym i można ją kupić w wielu specjalistycznych marketach budowlano-remontowych oraz sklepach internetowych. Gdy napiszesz o niej kilka artykułów, a sklep zamknie swój program partnerski, właściwie niczym nie ryzykujesz, bo wystarczy podmienić linki na prowadzące do innego sklepu. Gdybyś natomiast zdecydował się na promocję produktu dostępnego tylko w jednym miejscu, to zamknięcie programu, oznaczałoby zmarnowanie Twojego dotychczasowego wysiłku.
Drugą sprawą w nasyceniu rynku jest konkurencja ze strony innych afiliantów. Jak wiele stron pisze o tym samym co Ty? Jak wiele z nich skupia się na tym samym produkcie? Zestawienie dmuchaw do liści na pewno ma jakąś konkurencję, ale przeważnie będą to strony sklepów, które promują swoje produkty, a nie dedykowane strony dla ogrodników. A nawet jeśli to będzie ich zdecydowanie mniej niż np. w przypadku smartfonów. Tutaj Twoja konkurencja jest gigantyczna.
No dobrze! Przerobiliśmy już obowiązkowy samouczek, by nie tracić sił na promowanie produktów, gdy nie ma to żadnego sensu. Ustaliłeś już, co chcesz promować, ale nadal brakuje Ci pomysłu, jak podnieść swoje szanse na ten zarobek.
Przejdźmy więc do tego, co pomaga zarabiać w afiliacji.
Po pierwsze, musisz oferować jakościowy content. Nie ma od tego żadnego odstępstwa. Jeśli Twoje treści są słabe, to po pierwsze nikt ich nawet nie otworzy, a po drugie, nawet jeśli przypadkiem to zrobi, to szybko od nich ucieknie.
W tym materiale będziemy trzymać się przykładu dmuchawy do liści, dlatego zastanów się, co przekonałoby Cię do zakupu tego sprzętu? Przypadkowy post na Facebooku o treści: najlepsza dmuchawa do liści na świecie, kliknij tutaj i kup teraz?
Czy raczej strona, na której możesz znaleźć wyjaśnienie, do czego i kiedy przyda Ci się dmuchawa oraz czy to w ogóle produkt dla Ciebie? Oprócz tego znajdziesz na stronie poradnik, jak efektywnie z niej korzystać i ranking kilku najlepszych opcji w różnych przedziałach cenowych.
No właśnie... A to prowadzi do kolejnego punktu, którym jest budowa zaufania.
Chętniej robimy interesy z ludźmi, którym ufamy i z którymi dzielimy podobne wartości. Większość ludzi jest uczciwa i tego samego oczekuje od innych. Tak samo jest z Twoimi potencjalnymi klientami.
Oczywiście, że możesz zbudować stronę z fałszywymi rankingami, na których szczycie będą produkty dające Ci najwyższe wynagrodzenie. Tylko że w długiej perspektywie to nie zadziała. Kilka osób może się nabrać, ale większość po prostu nigdy nie wróci.
Od chwilowego zastrzyku gotówki lepszy jest długotrwały strumień dochodów. W osiągnięciu go pomoże Ci kolejny punkt, czyli budowa własnej marki.
Gdy konsekwentnie zdobywasz zaufanie swoich odbiorców, budujesz swoją markę i masz szansę stać się ich pierwszym wyborem w procesie decyzji zakupowej. Skoro mogli Ci zaufać poprzednim razem i byli zadowoleni z nowego nabytku, który okazał się zgodny z Twoją opinią, to tym razem także dadzą Ci szansę.
Powracający klient to najlepszy klient. Zapamiętaj to sobie.
Dlatego tak ważna jest uczciwość i budowanie relacji z odbiorcami. Nie tylko będą oni powracać do Ciebie, ale także wspominać o Tobie innym w dyskusjach, co z biegiem czasu pomoże umocnić Twoją pozycję na rynku. Konsekwentne działania mogą doprowadzić do tego, że staniesz się prawdziwym liderem opinii w danej kategorii.
Nie musisz być oczywiście najważniejszą personą w branży. Wystarczy, że przy pytaniu "kogo warto w tym temacie słuchać?", regularnie będziesz jednym z wymienianych kandydatów. To sprawi, że nawet osoby, które nigdy o Tobie nie słyszały, zaczną dawać Ci szansę. Nie tylko przypadkowo, ale już z pewnym kredytem zaufania.
No i na koniec różnicuj swój przekaz, by zwiększyć swoje zarobki, ale i podnieść zainteresowanie publiki swoją marką.
Gdybyś ciągle robił recenzje dmuchaw do liści, to miałbyś ograniczone grono odbiorców. Trafiłbyś do osób, które zainteresowały się konkretnym modelem i nikogo więcej. Musisz wyjść dalej i dbać o ściąganie klientów na różnych poziomach zakupowych.
Ktoś, kto szuka opinii o konkretnej dmuchawie, już podjął decyzję i prawdopodobnie tylko się upewnia. To wąskie grono osób. Zainteresuj więc tych, którzy dopiero badają temat, bo jest ich zdecydowanie więcej.
Pokaż im porównania, wyjaśnij różnicę w funkcjach, mocy czy trybach działania. Jakie przewagi ma elektryczna, a jakie spalinowa dmuchawa. Pokaż im alternatywne zastosowania dmuchawy do liści, np. do odśnieżania chodnika czy samochodu. Zróżnicuj także formy afiliacji - raz podawaj linki tekstowe, a raz bannery reklamowe.
Jeśli chciałbyś wiedzieć jeszcze więcej o tym, w jaki sposób możesz promować produkty w afiliacji, to zajrzyj do tego poradnika, w którym poznasz różne metody promowania produktów.