Jak działa afiliacja krok po kroku

Marketing afiliacyjny jest jednym z najprostszych sposobów zarabiania w internecie. Nie musisz tworzyć swoich produktów, magazynować ich, sprzedawać ani wysyłać. Wszystko, co tak naprawdę musisz zrobić, to zainteresować potencjalnych klientów. I jeśli kiedykolwiek poleciłeś swojemu znajomemu coś, czego sam używasz, to już to potrafisz.

Jeśli jednak chcesz regularnie zarabiać na afiliacji, to Twoje zarobki nie mogą opierać się na przypadku i wyczekiwaniu, kiedy znajomi zechcą zmienić telefon czy laptop.

Właśnie dlatego powinieneś dowiedzieć się, jak stworzyć swoją strategię zarabiania na afiliacji.

Zapoznaj sie z poniższym artykułem lub przejdź do obejrzenia materiału wideo:

 

Znajdź swój kanał dotarcia

Pierwszą rzeczą, na którą musisz się zdecydować, jest Twój kanał dotarcia do klienta, czyli medium, którego będziesz używać. O ile znajomym możesz wysyłać swoje linki mailem, na czacie czy w sms-ie, to nie dotrzesz w ten sposób do innych ludzi. Muszą Cię w jakiś sposób odkryć.

Masz kilka opcji do wyboru:

  • Kanał na YouTubie
  • Podcast
  • Własną stronę w formie bloga czy portalu
  • Newsletter
  • Media społecznościowe jak Facebook, Instagram, Twitter, Pinterest czy LinkedIn

Pamiętaj, że każde z tych miejsc rządzi się swoimi prawami.

YouTube

będzie wymagał od Ciebie dużego nakładu pracy przy nagrywaniu i montowaniu filmów. Musisz mieć też śmiałość, by wystąpić przed kamerą. Choć możesz też prowadzić swój kanał anonimowo i nie pokazywać twarzy. Jednak ciekawe odcinki mogą zostać udostępnione przez platformę, a także zyskiwać dzięki ruchowi z wyszukiwarki. Do tego pokazujesz, z czego korzystasz, więc masz przewagę nad treściami pisanymi.

Podcast

to mniej pracy, bo zajmujesz się samym dźwiękiem, ale przeważnie nie ma jak umieścić w nim linków afiliacyjnych, więc przyda Ci się własna strona, do której możesz odesłać słuchaczy oraz skracać linki, by dało się je wypowiedzieć w konkretnym odcinku.

Strona internetowa

będzie wymagać umiejętności pisania porządnych artykułów, ale w każdej chwili możesz nanieść poprawki i umieszczać tyle linków afiliacyjnych, ile tylko zechcesz. Ogranicza Cię własny pomysł. Problemem stron jest jednak brak platformy, która by je promowała, jak chociażby filmy na YouTubie. Dlatego musisz zająć się także wzbudzeniem zainteresowania wokół swojej strony w innych mediach lub postawić na SEO albo płatną reklamę.

Newsletter

jest bardzo podobny w działaniu do strony internetowej, ale musisz jakoś zdobyć jego subskrybentów. Przyda się zatem landing page i analogicznie wypromowanie go. Musisz też pamiętać, że nikt nie zapisuje się na newsletter, by otrzymywać spam reklamowy. Dlatego zastanów się, czy masz pomysł, o czym możesz regularnie i ciekawie pisać. To oczywiście tyczy się również każdej innej platformy. Więcej o wysyłce mailingowej dowiesz się tutaj: Mailing w marketingu afiliacyjnym.

Media społecznościowe

wydają się super alternatywą, bo wręcz same robią zasięgi prawda? No cóż, prawda nie jest tak kolorowa. Żeby zdobyć duże zasięgi, musisz dawać swoim odbiorcom treści, których potrzebują lub chcą obserwować. Pamiętaj też, że Twoje posty będą działać praktycznie tylko przez kilka godzin od publikacji. To główna różnica między social mediami a własną stroną czy kanałem YouTube. Jeżeli jednak media społecznościowe są Twoją bajką, dowiedz się więcej tutaj: Marketing afiliacyjny w mediach społecznościowych.

Zanim podejmiesz wybór, w jaki sposób chcesz działać i którą platformę wybierzesz, przeanalizuj jej wady i zalety. Wolisz informować o szybkich okazjach, zniżkach i kuponach rabatowych na Facebookowych grupach, tworzyć eksperckie artykuły typu evergreen w swojej niszy czy nagrywać recenzje elektroniki?

Każde medium rządzi się swoimi prawami, więc weź je pod uwagę oraz jak ma się to do Twojej osobowości.

Wybierz swoją niszę

Gdy już wybrałeś jaka platforma i sposób promowania treści są do Ciebie najlepiej dopasowane, czas wybrać swoją niszę.

  • Na czym się znasz?
  • Co Cię pasjonuje?
  • O czym możesz tworzyć masę treści?
  • Co nie wypali Cię przez wiele miesięcy?

To, że w jednej branży zarabia się wyższe wynagrodzenie niż w innej, wcale nie oznacza, że powinieneś się nią zająć. Co z tego, że potencjalny zarobek jest większy, skoro po 15 artykułach na samą myśl o kolejnym będzie Cię skręcać ze złości? Twój potencjalny zarobek pozostanie... potencjalny.

Afiliacja to nie trik, który pozwoli Ci się szybko wzbogacić, a zajęcie jak każde inne. Będzie wymagać od Ciebie nie tylko pracy, ale i wytrwałości oraz cierpliwości. Wybierz niszę, która do Ciebie pasuje i widzisz się w niej nawet po długim czasie.

Najłatwiej byłoby odpowiedzieć sobie na pytanie: Czy gdybym miał zrobić ten film czy artykuł za darmo, to zrobiłbym go?

Zobacz, jakie kategorie produktowe oferuje Program Partnerski LeadStar: Kategorie produktowe w afiliacji

Znajdź produkty do promowania

Po wyborze kategorii, na której chcesz zarabiać, pora wybrać konkretne produkty. Przejrzyj dostępne w sieci afiliacyjnej kampanie (dostępne po zalogowaniu), które możesz wybrać. Zapoznaj się z asortymentem sklepów, wymaganiami oraz wysokością wynagrodzenia.

Zakładając, że zajmujesz się technologią i opisujesz lub testujesz sprzęt, co takiego będzie bohaterem Twojego materiału? Elektronika ma bardzo szeroki zakres produktów. Możesz skupić się więc na telefonach, komputerach, aparatach, kamerach, odkurzaczach, a nawet sprzęcie kuchennym.

Zawęź swoją niszę. Klient podczas decyzji zakupowej podpiera się opiniami ekspertów z danej dziedziny. Nie będziesz wybierał nowego telefonu na podstawie opinii testera ekspresów do kawy, tak samo, jak nie wybierzesz aparatu, bo zrobił o nim 1 materiał ktoś od narzędzi do majsterkowania.

Wybierz sposób promowania

Gdy już wiesz, co i gdzie chcesz promować, pora na wybór, jak to robić. Jaki typ treści najlepiej pasuje do Twojego stylu i wybranej platformy?

Możesz skupić się na:

  • Recenzjach
  • Porównaniach
  • Rankingach
  • Opisach
  • Wplataniu produktów w codzienność

Szczegółowa recenzja świetnie pasuje do bloga czy filmu, bo to tam szukamy takich informacji, ale już niekoniecznie do instagrama. Zresztą, skoro napracowałeś się nad analizą produktu, to nie chcesz, żeby poszło to na marne w ciągu 24 godzin. Wybierz więc treści typu evergreen, czyli takie, które nie tracą na swojej aktualności.

Jeśli jednak produkt nie jest popularny i poszukiwany, a raczej chcesz nim zainteresować odbiorców "przy okazji", to wpleć go w swoją codzienność. Pokaż, jak go wykorzystujesz, w czym Ci pomaga, jak oszczędza Twój czas lub pieniądze.

Dla vlogera będzie to kamera, dla copywritera laptop, dla sportowca buty, dla podróżnika plecak, a dla designera wnętrz może konkretny mebel? Zastanów się, co Ty możesz pokazać?

Podsumowanie

Mam nadzieję, że ten materiał Ci pomógł, ale jeśli nadal masz pewien mętlik w głowie i nie do końca wiesz, w jaki sposób chcesz działać oraz promować produkty, sprawdź materiał, w którym poznasz 3 typy marketingu afiliacyjnego oraz jakie są między nimi różnice.