Gdzie polecać linki afiliacyjne

Zarabianie na afiliacji polega na polecaniu produktów albo usług, ale wiele osób nie wie, gdzie to robić albo robi to zwyczajnie źle, a przez to nie osiąga zadowalających wyników. Z tego materiału dowiesz się, jak lepiej polecać linki afiliacyjne oraz oczywiście gdzie to robić.

Zapoznaj sie z poniższym artykułem lub przejdź do obejrzenia materiału wideo:

Czym są linki afiliacyjne?

Zacznijmy od szybkiej podstawy, czyli czym są linki afiliacyjne. Linki afiliacyjne to unikalne adresy URL, dzięki którym reklamodawcy wiedzą, kto przyprowadził do nich klienta. Jeśli więc promujesz konkretny sklep, to właśnie dzięki temu linkowi jego właściciel wie, że to Tobie powinien przypisać wynagrodzenie za dokonaną przez klienta transakcje.

Link afiliacyjny to najważniejsze narzędzie w afiliacji. Są też oczywiście inne narzędzia jak np. banery reklamowe, ale w gruncie rzeczy to po prostu klikalne obrazki, które i tak używają linków afiliacyjnych. Tak samo jest w przypadku bardziej skomplikowanych narzędzi, więc dla uproszczenia będziemy trzymać się samych linków.

Złe metody polecania linków afiliacyjnych

Podobno najlepiej uczyć się na błędach, ale nie chcemy, żebyś tracił czasu na własne. Przejdźmy więc do złych metod polecania linków afiliacyjnych.

Spamowanie

Najpopularniejszym błędem jest oczywiście zwyczajne spamowanie linkami w przypadkowych miejscach, do tego zupełnie niepowiązanych z produktami. Na przykład wpadasz na dowolną grupę tematyczną i pytasz:

„Hej! Jaki waszym zdaniem jest najlepszy aparat do nagrywania filmów, bo moim zdaniem ten – i w tym miejscu wklejasz swój link afiliacyjny”.

Takie działanie jest zwykłym spamem i najlepsze, na co możesz liczyć to zignorowanie Cię, a realnie szybko zostaniesz zablokowany na danej grupie. I zresztą bardzo słusznie!

Prywatny spam

O ile niepowiązany tematycznie spam jest zły, to i tak nie umywa się do prywatnego spamowania, czyli udostępniania linków w prywatnych wiadomościach. I to jest absolutna tragedia dla Ciebie, Twojego rozmówcy i waszej relacji.

Nie ma znaczenia, czy rozmawiacie codziennie, czy ostatnio jakoś tak około 2007 r. - Jeśli ktoś o to nie prosił, to Twój link nikogo nie interesuje. No bo zastanów się – nie gadamy od kilku lat i nagle wysyłam Ci link do aparatu. Kupiłbyś? No pewnie, że nie!

Gdzie promować linki afiliacyjne?

Skoro już znasz podstawę, czyli to, że linki kieruje się tylko do osób zainteresowanych, to możemy przejść do tego, gdzie możesz polecać linki afiliacyjne, a takich miejsc jest całkiem sporo.

Własna strona / blog

Zaczniemy od tego, co większość osób kojarzy z afiliacją, czyli od prowadzenia własnej strony. Strona internetowa np. w formie bloga jest jednym z najlepszych miejsc, gdzie możesz polecać linki afiliacyjne. Własna strona ma wielką przewagę nad każdym innym medium – masz nad nią pełną kontrolę. To Ty decydujesz co i jak wygląda oraz w jakiej kolejności ustawiasz treści, bo na wierzchu wcale nie muszą być najnowsze, a te, na których najbardziej Ci zależy.

Na własnej stronie możesz także używać wielu narzędzi, jakie dostarcza Ci Twoja sieć afiliacyjna. Na przykład w sieci afiliacyjnej LeadStar, na której blogu jesteś, masz do wyboru nie tylko zwykłe linki, ale także deep linki, smart linki, linki symboliczne, notyfikatory, pule kreacji, widgety, product feed i wiele innych narzędzi, które możesz dopasować do swoich treści.

Własna strona daje Ci większą swobodę w decydowaniu, jak mają wyglądać Twoje publikacje. Musisz jednak pamiętać, by generować do nich ruch, więc Twoje artykuły powinny być zoptymalizowane pod kątem SEO albo być promowane w mediach społecznościowych.

narzędzia dla blogerów dostępne w leadstar

Social media

Social media to z kolei tak szeroka dziedzina, że nie można ograniczać się do wrzucenia wszystkich platform do jednego worka, a każdą z nich należałoby omówić oddzielnie.

Facebook

Zacznijmy więc od Facebooka, czyli nadal bardzo potężnej platformy społecznościowej. Facebook jest świetny do afiliacji, ponieważ nie blokuje dodawania linków wychodzących z platformy w żadnym miejscu. Możesz je dodawać w postach na fanpage’u, komentarzach czy na grupach tematycznych. I te linki po prostu działają!

Czy Facebook może ograniczać zasięgi takich treści? Pewnie może, bo im dłużej na nim zostajesz, tym więcej zarabia, dlatego niechętnie wypuszcza użytkowników na zewnątrz, ale jednak nadal to umożliwia.

Instagram

Z Facebookiem kojarzy się oczywiście druga platforma, czyli Instagram i tu problem z linkami jest większy, bo jak pewnie wiesz, linki w postach ze zdjęciami nie działają. Możesz je tam umieścić, ale nie da się ich kliknąć. Dlatego musisz odsyłać do BIO, co nie jest wygodne, gdy promujesz dużo produktów. Limit ten możesz obejść, korzystając ze strony w stylu drzewka linków, która pod jednym linkiem pozwala Ci dodać dużo więcej linków, często w formie obrazków czy przycisków.

Alternatywą jest polecanie linków afiliacyjnych na stories, gdzie możesz użyć naklejki z klikalnym linkiem.

Pinterest

W porównaniu z resztą, dość niszową, choć osobiście moją ulubioną platformą do promowania jest Pinterest. Pinterest nie zalicza się do klasycznych social mediów, bo nikt nie wchodzi tam dla interakcji z innymi użytkownikami. Pinterest to bardziej wyszukiwarka graficzna, która służy do zbierania oraz zapisywania inspiracji, a więc bardzo często przyszłych zakupów.

Do każdej grafiki można dodać link, co świetnie sprawdza się w afiliacji produktów fizycznych. Bardzo często można tam spotkać grafiki ze stylizacjami, które prowadzą do konkretnych części garderoby. Sprawdzają się też wystroje wnętrz, kuchenne gadżety i wiele innych produktów, które po prostu się przydają, są ładne albo rozbudzają ciekawość.

YouTube

Następną platformą, na której można korzystać z ruchu z wbudowanej wyszukiwarki, jest YouTube. Możesz publikować filmy z recenzjami produktów, porównaniami, czy rankingami. Ale jeśli nie chcesz tworzyć treści typowo z myślą o produktach, to wcale nie musisz tego robić. Wystarczy dopasować produkty do tego, o czym mówisz i zostawiać linki w opisie pod filmem.

Jeśli nie jesteś influencerem z wielką widownią, to najbardziej skorzystasz na materiałach typu evergreen, czyli takich, które nie tracą wartości wraz z upływem czasu. Nagrywając poradnik o zagadnieniu albo czynności, która jest komuś potrzebna dziś, za miesiąc czy 5 lat, cały czas generujesz wyświetlenia. I to jest świetna metoda na generowanie ruchu w swoich linkach afiliacyjnych.

Twitch

Kolejną platformą skupioną na video, ale tym razem na żywo, czyli streamingu, jest Twitch. Twitch to przede wszystkim platforma skupiona na transmitowaniu gier, ale jest na niej miejsce dla wielu innych dziedzin, jak chociażby gotowanie czy majsterkowanie.

Twitch od YouTuba różni się jednak jeszcze 1 rzeczą – żyje czatem. Widzowie rozmawiają ze streamerem właśnie za pomocą czatu i choć streamer w 99% przypadków po prostu odpowiada głosem, to jednak powszechne są boty, które ten czat ogarniają. Co ciekawe, takiego bota można użyć także do promocji Twoich linków afiliacyjnych.

Takie narzędzie ma LeadStar, czyli sieć afiliacyjna, na której kanale jesteś. Bot ten może dodawać wiadomości np. z linkami do gier, w które grasz. Możesz także użyć specjalnej nakładki overlay czy dodać konfigurację swojego komputera w opisie pod streamem.

Podcast

Obecne czasy narzucają nam szybkie tempo życia, więc nie chcemy marnować czasu, dlatego lubimy robić kilka rzeczy na raz. Świetnie nadaje się do tego kolejne miejsce do promowania linków afiliacyjnych, czyli podcast.

Podcasty mają wielką zaletę – z ich autorami spędzamy przeważnie bardzo długi czas, np. godzinę czy nawet więcej. Mają więc oni naszą niepodzielną uwagę znacznie dłużej niż osoby nagrywające krótkie formy jak stories czy rolki. To wielka przewaga, ale idzie za nią także ogromny minus – 1 odcinek, to przeważnie 1 link afiliacyjny.

Linków nie da się w żaden sposób kliknąć, więc należy je wypowiedzieć w odcinku. Link musi być więc krótki oraz powtórzony kilka razy podczas odcinka, by Twój słuchacz po prostu o nim nie zapomniał. Aby link był krótki i łatwy do wymówienia musisz albo używać stron, które je skracają, albo posiadać własną stronę i używać przekierowań. Nie musisz jej aktywnie prowadzić, choć byłoby to najlepsze rozwiązanie, ale potrzebujesz jej, by tworzyć własne linki.

Fora dyskusyjne / reddit / discord

Dobrym miejscem, gdzie możesz polecać swoje linki afiliacyjne, są także wszelkiego rodzaju społeczności zgromadzone wokół czegoś, co kiedyś nazywało się forami dyskusyjnymi. Dziś nie ma ich już zbyt wielu, ale mamy nowe twory jak Reddit, Discord czy Quora.

Dodawanie linków jest tam całkowicie normalne, ale jak wszędzie, musisz pamiętać, by miało to sens i nawiązywało do dyskusji czy pytania, a nie było nachalną reklamą. Zapoznaj się także z regulaminem każdego takiego forum czy serwera.

Musisz także pamiętać o jeszcze jednej rzeczy, a mianowicie obowiązku oznaczania linków afiliacyjnych i to w każdym miejscu. Taki obowiązek nakłada na każdego z nas UOKiK, czyli Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Jeśli chcesz wiedzieć, jak przestrzegać tych przepisów, to zajrzyj do tego poradnika.

Sposoby promowania linków afiliacyjnych dla firm

To były miejsca, w których możesz polecać linki afiliacyjne jako osoba fizyczna. Jeśli natomiast działasz w afiliacji jako firma, czyli prowadzisz działalność gospodarczą, to możesz także korzystać z kilku dodatkowych opcji. Właśnie dlatego warto rejestrować się w afiliacji jako firma, o ile oczywiście ją prowadzisz, bo masz tak zwaną full opcję, czyli brak ograniczeń co do sposobu promowania linków afiliacyjnych.

Email marketing

Pierwsza z opcji dostępnych tylko dla firm to e-mail marketing, czyli newsletter. Jeżeli jesteś w posiadaniu bazy adresów e-mail, to możesz polecać jej produkty lub usługi za pomocą linków afiliacyjnych. Wszystko oczywiście musi odbywać się z zachowaniem wymogów RODO.

Sprawdź także warunki każdej kampanii przed wysyłką mailingu. Może się bowiem okazać, że reklamodawca wymaga od Ciebie wcześniejszego przesłania treści maila do akceptacji.

Reklamy

Kolejnym miejscem do promowania linków, z którego mogą korzystać tylko firmy, są płatne reklamy. To reklamy takie jak Google Ads czy Facebook Ads. Jeżeli znasz się na ustawianiu reklam, to wiesz, jak dobre jest to narzędzie.

W LeadStar takie kampanie dzielą się na 2 typy: na markę oraz poza marką. Kampanie na markę oznaczają, że możesz działać w ramach tych kampanii praktycznie bez ograniczeń, w tym używając nazwy danej marki. Natomiast kampanie poza marką nie zezwalają na używanie nazwy konkretnej firmy.

Call center

Została nam ostatnia metoda dostępna tylko dla firm, a mianowicie słuchawka, czyli call center. Jeśli posiadasz własne call center, to zdecydowanie nie trzeba tłumaczyć Ci, jak to wszystko działa. Jestem przekonany, że w tym przypadku również masz świadomość istotności pilnowania RODO.

W katalogu kampanii dostępnych w LeadStar łatwo znajdziesz takie kampanie, bo wystarczy posortować je według kryteriów call center oraz możliwości wypełniania wniosków za klienta. Co robić dalej, doskonale wiesz.

Czego natomiast możesz nie wiedzieć, to jak zbudować skuteczną strategię zarabiania na afiliacji. Jeśli chcesz zobaczyć cały ten proces krok po kroku, to zajrzyj do tego poradnika.

Ukryj
Zarejestruj się i zdobądź kurs za darmo! Sprawdź!