Czemu nie zarabiasz w afiliacji? 11 najczęstszych błędów

Afiliacja to świetny sposób zarabiania w internecie, ale nie każdemu udaje się osiągnąć zadowalające go dochody. W tym materiale poznasz najczęstsze problemy, które stoją na drodze do osiągnięcia sukcesu w marketingu afiliacyjnym.

Zapoznaj sie z poniższym artykułem lub przejdź do obejrzenia materiału wideo:

Złe działanie strony - problemy techniczne

Pierwszym często pomijanym, ale kluczowym aspektem w afiliacji, jest jakość techniczna strony internetowej, na której zamierzasz promować produkty lub usługi reklamodawców. Jeśli Twoja strona jest źle zoptymalizowana, ma długie czasy ładowania lub cierpi na inne techniczne niedociągnięcia, to może to znacząco obniżyć ilość leadów i konwersji.

Ktoś, kto musi czekać zbyt długo, po prostu zamknie Twoją stronę. Nie jest wtedy ważne, czy napisałeś najlepszy poradnik na świecie, bo i tak nikt go nie przeczyta. Warto zadbać o responsywność strony, czyli wyświetlanie na smarfonach, poprawną konfigurację wtyczek, SEO oraz monitorować jej działanie, aby zapewnić jak najlepsze doświadczenie dla użytkowników.

To tylko wydaje się trudne, ale wcale takie nie jest i nie robisz tego zbyt często. Po prostu od czasu do czasu upewnij się, że wszystko działa, jak należy, bo nawet najlepsze treści mogą przepaść w morzu innych stron, których nikt nie odwiedza. Sporo problemów wynika z niewiedzy i wręcz memicznego "u mnie działa". Sprawdź swoją stronę na innym komputerze, przeglądarce, telefonie czy tablecie. To, że wszystko wygląda dobrze u Ciebie, nie znaczy jeszcze, że u innych osób jest tak samo.

Wybór złej niszy

Kolejną przeszkodą w zarabianiu na afiliacji jest wybranie złej niszy lub wręcz całej tematyki, w której działasz. Wiele początkujących osób wpada w pułapkę wyboru niszy, która ma najwyższe stawki, nawet jeśli w ogóle do nich nie pasuje. To, co na pierwszy rzut oka może wydawać się atrakcyjne lub popularne, niekoniecznie przekłada się na sukces w afiliacji. Dlatego ważne jest, abyś starannie rozważył, w jakiej niszy chcesz działać.

Zastanów się nad swoimi zainteresowaniami i pasjami. Pisanie o czymś, co naprawdę Cię fascynuje, jest nie tylko łatwiejsze, ale i bardziej perspektywiczne. Oczywiście, nie wszystkie branże mają równe prowizje, ale takie jest życie i trzeba się z tym pogodzić. Zapamiętaj sobie, że i tak lepiej zarabiać trochę mniej na czymś, co się lubi, niż więcej na tym, czego nie cierpisz. Jeśli chcesz wiedzieć, jak wybrać dla siebie dochodową niszę, to zajrzyj do tego poradnika.

Sezonowość niszy

Jednym z kluczowych aspektów, które warto wziąć pod uwagę przy wyborze niszy, jest jej sezonowość. Odnosi się to do cyklicznych zmian w zainteresowaniach i potrzebach konsumentów, które występują w określonych okresach, takich jak święta, wakacje czy różnego rodzaju wydarzenia kulturalne. Sezonowość może mieć znaczący wpływ na Twoje zarobki.

Przykładowo, nisza związana z prezentami i podarunkami świetnie działa w okresie przedświątecznym, podczas gdy w innych miesiącach może być mniej aktywna. W takim wypadku ważne jest, aby w jakiś sposób zarabiać także przez resztę roku. Pomyśl o listach prezentów na śluby, chrzciny, komunie, urodziny, dzień ojca, matki, babci, dziadka i każdą inną okazję, jaka przyjdzie Ci do głowy. Jeżeli potrzebujesz więcej pomysłów na działanie w sezonowych niszach, to sprawdź nasz poradnik właśnie o tym zagadnieniu!

Brak zbadania konkurencji

Choć głównie powinieneś skupić się na swojej pracy, to nie zapominaj także zbadać swojej konkurencji. Z każdego poradnika dowiesz się, że zbyt duża konkurencja może sprawić, że trudno będzie Ci się przebić. Z kolei zbyt mała konkurencja może oznaczać, że nie ma wystarczającego popytu na produkty czy usługi, więc to kolejne ryzyko. Staraj się znaleźć niszę, która jest na tyle specyficzna, by pozyskać lojalną grupę czytelników, ale jednocześnie na tyle ogólna, by była opłacalna i nie ograniczała Cię do wąskiego wyboru produktów.

Zwrócenie uwagi na wielkość konkurencji to jak najbardziej dobra porada, ale nie chodzi tylko o to. Prześledź, jak działa Twoja konkurencja.

  • Co robi?
  • Czego nie robi, a czego chcą potencjalni klienci?
  • W jakim stylu tworzy?

Postaw się w roli odbiorcy i spójrz krytycznym okiem, co można zrobić lepiej. Czego Ci brakuje? Już wiesz? Więc zrób to!

Zła grupa docelowa

Częstym problemem, który może prowadzić do braku wyników w afiliacji, jest wybór niewłaściwej grupy docelowej. Grupa docelowa to potencjalni klienci. Jeśli źle zrozumiesz swoją grupę docelową lub wybierzesz ją nieodpowiednio, to obniżasz swoje szanse na zarobek. Musisz zrozumieć, jakie są ich potrzeby, problemy, cele i zainteresowania. Dzięki temu będziesz w stanie dostosować Twoje treści do ich oczekiwań.

Na przykład, jeśli Twoja grupa docelowa to rodzice małych dzieci, to produkty i usługi związane z opieką nad dziećmi, edukacją czy rozwojem dziecka mogą być dla nich atrakcyjne. Jednak oferty, które są skierowane do młodych singli bez dzieci, będą diametralnie różne. Obie te grupy mogą mieścić się w przedziale np. 20-28 lat, a jednak mają kompletnie różne potrzeby. Może się także okazać, że Twoja nisza ma różne podgrupy, np. rodziców niemowlaków oraz nastolatków. Dlatego warto dobrze poznać swoją grupę docelową.

Źle zdefiniowany pain point konsumenta

Dość powszechnym problemem jest także źle zdefiniowany pain poin konsumenta. Pain point to konkretny problem albo potrzeba, której doświadcza potencjalny klient. Jeśli nie jesteś w stanie dopasować takiego punktu bólu do Twoich treści, to negatywnie wpływasz na swoje zarobki. Zbyt często początkujący skupiają się na promowaniu produktów, nie biorąc pod uwagę rzeczywistych problemów, z jakimi zmaga się ich grupa docelowa. To błąd!

Przykładowo prowadzisz blog o fotografii, piszesz poradnik o najlepszych obiektywach dla początkujących i wrzucasz do niego linki afiliacyjne do obiektywów zaczynających się od 5 tysięcy złotych. Może i są najlepsze, ale początkujący przeważnie jeszcze nawet nie wiedzą, czy fotografia w ogóle jest zajęciem dla nich. Dlatego tak duży wydatek nie ma dla nich najmniejszego sensu. Tym bardziej że obiektyw to nie jedyny koszt! Dopasuj produkty do treści, a treści do problemów.

Zły typ treści

Kolejnym błędem w zarabianiu na afiliacji jest wybór niewłaściwego typu treści. W afiliacji nie chodzi tylko o umieszczenie linków afiliacyjnych na swojej stronie w przypadkowych miejscach, ale o dostarczanie wartościowych informacji i rozwiązywanie problemów czytelników. Wybierając niewłaściwy typ treści, sprawiasz, że Twoje linki afiliacyjne nie mają żadnego znaczenia i są wręcz niezauważalne.

Na przykład, jeśli Twoja nisza to zdrowy tryb życia, to przypuszczalnie Twoi czytelnicy oczekują treści informacyjnych, takich jak porady dotyczące zdrowego odżywiania czy plany treningowe albo żywieniowe. Tworząc zamiast tego ogólne treści, czyli "genialne przemyślenia" (które każdy bloger uważa, że posiada), może okazać się, że nie trafiają one w oczekiwania Twoich czytelników. Twoje treści są po prostu nieprzydatne, chyba że chodzi o odhaczenie cotygodniowego wpisu na stronie.

Innym przykładem może być sytuacja, w której Twoja nisza to np. finanse osobiste, a Twoje treści są pełne skomplikowanego słownictwa technicznego i trudnych koncepcji, które czytelników ani nie interesują, ani nie są im do niczego potrzebne. Twoi czytelnicy przyszli do Ciebie, żeby znaleźć odpowiedzi, a nie jeszcze więcej pytań. Dostosuj poziom treści do potrzeb Twojej grupy docelowej.

Zły typ reklamy w treściach

Linki afiliacyjne są jednym z najczęściej stosowanych narzędzi w afiliacji. To proste i subtelne podejście, polegające na umieszczeniu specjalnego linku w treści, który przekierowuje użytkownika do strony produktu albo sklepu.

Jednak afiliacja nie polega tylko na umieszczaniu linków.

Dobrze dobrany sposób prezentacji oferty to różnorodność. Elementem sukcesu w afiliacji jest umiejętne wkomponowanie reklam w treści strony. Dobrze zaprojektowane banery i kreacje graficzne skutecznie przyciągają uwagę potencjalnych klientów. Wybieraj je ostrożnie i staraj się, aby były zgodne z treściami, w których się znajdują. Inaczej mogą wywołać wrażenie przypadkowej spamerskiej reklamy, którą od razu się ignoruje.

Korzystaj z narzędzi, które oferuje Ci Twoja sieć afiliacyjna. W sieci afiliacyjnej LeadStar, na której kanale jesteś, znajdziesz nie tylko linki i gotowe banery, ale także widgety, pule kreacji, pasaże ofert, notyfikatory czy product feed. Pamiętaj, że dopasowanie i estetyka reklam w treściach są kluczowe, aby zachować profesjonalny wizerunek i zwiększyć efektywność Twoich działań.

Brak kreatywności

Dość częstym problemem jest niestety zwyczajny brak kreatywności. Jednym z kluczowych elementów, które przyczynią się do Twojego sukcesu w internecie, jest tworzenie unikalnych i intrygujących treści. Jeśli Twoje treści wydają się być jedynie kopią innych artykułów czy recenzji dostępnych w internecie, to trudno będzie przyciągnąć czytelników. No bo czym się wyróżniasz? Niczym! Równie dobrze mógłbym to samo przeczytać gdziekolwiek, więc czemu mam do Ciebie wracać?

Warto inwestować czas w tworzenie oryginalnych i ciekawych treści, które wyróżniają się spośród innych. Wszyscy piszą artykuły? Nagrywaj filmy! Recenzje są suche? Bądź tym gościem, który robi to z jajem! Poradniki są okropnie długie? Streść wszystko w 3 minuty! Po prostu znajdź coś, co Cię wyróżni. To oczywiste, że nie będziesz jedyny w swoim rodzaju, ale w jakiś sposób odetnij się od większości.

Samo tworzenie treści, bez generowania ruchu do nich

Skończmy już pastwić się nad Twoimi publikacjami i przejdźmy do jednego z najczęstszych błędów w afiliacji i ogólnie działalności w internecie, czyli samym tworzeniu treści, bez generowania ruchu do nich. Tworzenie wartościowych materiałów to oczywiście kluczowy aspekt, ale jeśli nie przyciągniesz odpowiedniej ilości ruchu na swoją stronę, to niestety, ale Twoje treści nie mają żadnego znaczenia. Co z tego, że napisałeś najlepszy poradnik na świecie, skoro nikt o nim nie wie?

Postaraj się poznać podstawy SEO, by zdobywać ruch z wyszukiwarek, prowadź aktywnie social media czy newsletter. Udzielaj się na grupach albo forach i przemycaj tam linki do swoich artykułów. Jeśli warto, to użyj płatnych reklam. W pewnym momencie będziesz mieć stałą publikę i zasięgi, ale każdą kulę śniegową trzeba najpierw popchnąć, by mogła toczyć się sama.

Brak wytrwałości

No i na koniec coś osobistego, czyli zwyczajny brak wytrwałości. Wielu początkujących spodziewa się szybkich lub wręcz natychmiastowych wyników, co prowadzi do frustracji, gdy te oczekiwania nie są spełniane. Zarabianie kilkuset złotych dziennie w internecie od zaraz to niestety bajki. Zarabianie na afiliacji to umiejętność, której trzeba się nauczyć jak każdej innej. Potrzebujesz do tego czasu, nauki, chęci i oczywiście cierpliwości oraz stawiania realistycznych oczekiwań.

Jeśli chciałbyś poprawić swoje zarobki z afiliacji, to nie tylko powinieneś wyeliminować te błędy, ale także stworzyć prawdziwą strategię. Z tego poradnika dowiesz się, jak ją zbudować, więc koniecznie do niego zajrzyj!

Ukryj
Zarejestruj się i zdobądź kurs za darmo! Sprawdź!