Jeśli zainteresowałeś się tym, jak zarabiać pieniądze w internecie, to prawdopodobnie trafiłeś na listę kilku sposobów, wśród których była afiliacja. Niestety w wielu takich materiałach jest ona traktowana bardzo powierzchownie i ciężko jest dowiedzieć się czegoś konkretnego. Na szczęście jesteś na blogu sieci afiliacyjnej LeadStar, gdzie dowiesz się absolutnie wszystkiego, co powinieneś wiedzieć, a zaczniemy od podstaw, czyli czym tak w zasadzie jest afiliacja.
Zapoznaj sie z poniższym artykułem lub przejdź do obejrzenia materiału wideo:
Afiliacja to sposób zarabiania w internecie, który polega na polecaniu produktów albo usług. Od zwykłej sprzedaży swoich produktów różni się tym, że niczego nie musisz wymyślać, produkować, magazynować ani wysyłać. Zupełnie się tym nie przejmujesz. Po prostu wybierasz to, co chcesz promować i… zaczynasz to robić!
Nikt nie narzuca Ci, co masz promować, czy w jaki sposób działać. Masz tutaj pełną dowolność. Chcesz pisać recenzje książek na blogu? Nie ma sprawy! Wrzucać na social media kody rabatowe dla grup tematycznych? Też możesz! Nagrywać filmy z testami odkurzaczy automatycznych? Droga wolna! Sam wybierasz formę oraz produkty, więc masz tu pełną wolność kreatywną.
Ok! Ale to mogło Ci niewiele powiedzieć. W takim razie, co tak naprawdę znaczy zarabiać na polecaniu produktów? Jest to bardzo proste!
Prawda, że proste? Podstawowy koncept afiliacji jest naprawdę bardzo łatwy do zrozumienia, ale może pojawić Ci się w głowie pytanie: Ok! Przy 1 produkcie jest to łatwe, ale co w przypadku, gdy chcesz polecać kilkanaście, czy kilkadziesiąt produktów, w dodatku z różnych sklepów? Przecież skala „papierologii” będzie nieznośna!
W tym momencie musisz dowiedzieć się, czym jest sieć afiliacyjna i dlaczego ułatwi Ci życie.
W afiliacji mamy 3 strony:
Dzięki sieci afiliacyjnej masz więc wybór nawet setek reklamodawców w 1 miejscu. To bardzo ułatwia życie, bo zamiast logować się na dziesiątkach stron, by generować linki afiliacyjne (o ile dają taką możliwość, bo nie każdy sklep ma własny program partnerski), sprawdzać statystyki, pilnować zarobków czy zlecać sobie ich wypłatę, masz to wszystko w 1 wygodnym panelu. Dla reklamodawców jest to natomiast miejsce, w którym mogą dotrzeć ze swoją ofertą do tysięcy osób takich jak Ty, co dla firm, także jest sporym ułatwieniem.
Na rynku jest jednak całkiem sporo sieci afiliacyjnych i oczywiste jest, że trafiają się lepsze oraz gorsze. Warto wybrać jak najlepszą opcję, dlatego powinieneś kierować się kilkoma kryteriami.
Absolutną podstawą jest duży wybór reklamodawców oraz kampanii do promowania. Sieć afiliacyjna może mieć najlepszy panel na świecie, super widżety na stronę, czy support 24/7, ale nie ma to żadnego znaczenia, gdy po prostu nie masz odpowiedniego wyboru produktów, które możesz promować, a przecież o to właśnie chodzi w afiliacji.
Bardzo ważny przy wyborze sieci afiliacyjnej jest także niski próg wypłaty zgromadzonych środków. Nie chcesz przecież gromadzić swoich zarobków przez długi czas, by w ogóle móc przelać je na swoje konto. Im niższy, tym lepszy.
Istotna jest także możliwość normalnej wypłaty wynagrodzenia. Normalnej, czyli w formie przelewu realnych pieniędzy na konto, a nie jako systemu punktowego, który upoważnia Cię do zakupów w jakimś sklepie. Zamiana środków na kartę podarunkową jest ok, jeśli jest jedną z możliwości, a nie jedynym wyborem.
Wyznacznikiem dobrej sieci afiliacyjnej są także na bieżąco aktualizowane promocje i rabaty. Po 1 potencjalny klient zawsze chętnie oszczędzi kilka złotych, co może przekładać się na Twoje wyniki. A po 2 dzięki temu widać, czy sieć jest aktywnie zarządzana i faktycznie warto się nią zainteresować.
I świetnym przykładem takiej sieci afiliacyjnej jest LeadStar, na której blogu jesteś. W LeadStar masz do wyboru ponad 600 kampanii, które możesz promować. Do tego masz mnóstwo rabatów i specjalnych akcji promocyjnych, które mogą podnieść Twoje zarobki, a te wypłacisz już od 1 złotówki, czyli praktycznie w każdej chwili.
Jeśli chcesz wiedzieć więcej o tym, jak wybrać dobrą sieć afiliacyjną, to zajrzyj do tego poradnika, bo jest w całości poświęcony właśnie temu zagadnieniu. Znajdziesz tam 13 kryteriów, które warto wziąć pod uwagę.
Przejdźmy jednak do tego, kto może zarabiać w afiliacji. Uwaga, uwaga... Każdy! No… Prawie każdy! Jedynym wymogiem jest pełnoletność.
Nie musisz być super popularnym influencerem, YouTuberem czy blogerem. Każda osoba może dołączyć do sieci afiliacyjnej i zacząć promować wybrane przez siebie produkty niezależnie od tego, czy jest już super wyjadaczem, czy dopiero stawia pierwsze kroki w całym tym internetowym zarabianiu.
No dobrze, wiemy już, że możesz zarabiać na polecaniu produktów, czyli otrzymywać wynagrodzenie za sprzedaż, ale to nie jest jedyny model rozliczeniowy, jest ich kilka.
CPS to cost per sale, czyli właśnie wynagrodzenie za sprzedaż produktu albo usługi. Może być to stała kwota albo wartość procentowa koszyka klienta. Dla przykładu kampania oferuje stawkę 8%, a klient dokonuje zakupów za łączną kwotę 500 zł, co daje Ci 40 zł.
CPA, czyli cost per action to wynagrodzenie za wykonanie konkretnej akcji. Może to być zapis na newsletter, logowanie na konto, wykonanie transakcji kartą, wpłata na konto czy wzięcie udziału w konkursie. Tu stawka przeważnie jest stała, a nie procentowa.
CPL to cost per lead, czyli doprowadzenie klienta do reklamodawcy, co nie musi się kończyć zakupem. Klient staje się leadem, czyli kontaktem, a wynagrodzenie otrzymasz np. gdy wypełni formularz, w którym potwierdzi swoje dane oraz wyrazi zainteresowanie ofertą. W tym modelu stawki także są stałe.
To, który model rozliczeniowy obowiązuje w danej kampanii, zależy już oczywiście od firmy oraz tego, co konkretnie chce osiągnąć. Czasem ma więcej niż jeden cel, dlatego można spotkać się także z modelami łączonymi.
CPS + CPA to na przykład rejestracja konta w banku, czyli sale oraz zasilanie konta minimalną kwotą i płatność karą, czyli action. Jeśli ten dodatkowy warunek CPA nie zostanie spełniony, bo klient zwyczajnie zapomniał, to nie otrzymasz wynagrodzenia z tego tytułu, natomiast konto zostało założone, więc otrzymasz część CPS.
Tak samo w przypadku CPL + CPS, jeśli ktoś zostawi poprawnie wypełniony formularz, ale jednak nie podpisze umowy z firmą, to nie otrzymasz wynagrodzenia za sprzedaż, ale jednak za samo doprowadzenie leada, czyli kontaktowego klienta.
To na początku może się wydawać trochę skomplikowane, ale uwierz mi, że zasady są bardzo proste. Wszystkie informacje o wymaganiach oraz stawkach znajdziesz w konkretnej kampanii, więc na pewno dasz sobie z tym radę.
Skoro modele rozliczeń mamy już za sobą, to przejdźmy do tego, jak w ogóle promować produkty i linki afiliacyjne. Jak już wspominałem na początku, masz tu pełną dowolność. Możesz robić, co tylko chcesz, o ile oczywiście dana kampania nie ma konkretnych zastrzeżeń.
Jeśli już działasz w internecie i masz zgromadzoną pewną publikę, to możesz zacząć wspominać o produktach, z których i tak już korzystasz oraz oczywiście dodawać do tego swoje linki afiliacyjne. Na przykład jako YouTuber możesz nagrać odcinek zza kulis i pokazać swoje studio oraz sprzęt, którego używasz.
Jeżeli jednak zaczynasz od zera, bo nie masz żadnych fanów, to także nic straconego. Jest masa osób, które właśnie w ten sposób startuje.
Często osoby takie wybierają temat, wokół którego się kręcą, czyli swoją niszę i zaczynają w tej dziedzinie publikować.
Mogą to być:
Możesz też pisać poradniki na różne tematy i dorzucać rozwiązujące konkretny problem rozwiązania, jak już zgadłeś, w formie linków afiliacyjnych.
W tym momencie interesuje Cię pewnie inna rzecz, czyli ile na tej afiliacji można zarobić. I wcale Ci się nie dziwię!
Jednak zanim dowiesz się ile, musisz wiedzieć jak. Często słyszy się o pracy w afiliacji, ale jest to dość niefortunny dobór słownictwa. Praca w afiliacji to nie jest praca w rozumieniu etatu. Nie masz tu żadnego pracodawcy, określonej wypłaty, a na koniec roku nie dostaniesz PIT-u.
Słowo praca powinno być tu rozumiane jako zestaw czynności, które się robi, tak samo, jak np. przy sprzątaniu w domu. Musisz napisać artykuł, recenzję, nagrać film itp. Czyli praca nie jako etat, tylko coś, co się wykonuje.
A wracając do tego, ile można zarobić na afiliacji, to odpowiedź brzmi... To zależy!
Wszystko zależy od tego, jak podejdziesz do afiliacji oraz ile przeznaczysz na to czasu. Wcześniej wspominałem już o modelach rozliczeń, więc wiesz, na czym się zarabia. Możesz dorobić sobie kilka złotych do wypłaty, np. polecając coś swoim znajomym, gdy akurat będą czegoś szukać, co nie wymaga prawie żadnego zaangażowania. Możesz także stworzyć z tego poważny biznes, który będzie Twoim głównym, a może nawet jedynym źródłem utrzymania i zarabiać jak najlepsi po kilkanaście czy nawet kilkadziesiąt tysięcy złotych miesięcznie.
Wymaga to jednak sporo umiejętności, doświadczenia i czasu, więc na początek postaw sobie realistyczne cele.
Załóżmy jednak, że już zarobiłeś trochę kasy na afiliacji i chciałbyś ją wypłacić. Jak to zrobić? Po pierwsze pamiętaj, że sieci afiliacyjne mają w regulaminach określone minimalne kwoty, które upoważniają Cię do wypłaty.
Czasem to może być 50 zł, 100 zł, a może 200 zł lub dowolna inna kwota. Musisz to sprawdzić w regulaminie każdej sieci afiliacyjnej z osobna. Natomiast w LeadStar możesz wypłacać swoje środki już od 1 złotówki, czyli dosłownie w każdej chwili! Wystarczy wejść w zakładkę rozliczenia, a następnie wypłać wynagrodzenie.
Podczas rejestracji w LeadStar uzupełniasz swoje dane do przelewu, ale przed wypłatą upewnij się, że są nadal są poprawne i tyle. Po prostu poczekaj, aż pieniądze przyjdą do Ciebie na konto kolejnego dnia roboczego. To naprawdę wszystko, co musisz zrobić.
Wspomniałem jednak, że nie otrzymasz na koniec roku PIT-u, jak więc w takim razie rozliczyć zarobki z afiliacji z urzędem skarbowym? To także jest bardzo proste.
Jeśli prowadzisz firmę, to wystawiasz fakturę dla sieci afiliacyjnej jak dla każdego innego kontrahenta.
Jeżeli jednak nie prowadzisz działalności gospodarczej, to rozliczasz się ryczałtem za najem powierzchni reklamowej.
Ryczałt wynosi 8,5% dla kwoty do 100.000 zł oraz 12,5% od nadwyżki ponad 100.000 zł w ciągu roku. Ryczałt rozlicza się do 20 dnia miesiąca następującego po otrzymaniu środków. I jeśli brzmi to dla Ciebie skomplikowanie, to już tłumaczę na przykładzie.
Załóżmy, że w czerwcu zarobiłeś 1.000 zł, czyli otrzymałeś już te pieniądze na swoje konto bankowe. Oznacza to, że musisz od tego zapłacić 8,5% podatku, czyli 85 zł, do 20 dnia kolejnego miesiąca, czyli lipca. Nie ma tu znaczenia, czy przelew przyszedł do Ciebie 1 czerwca, 15 czerwca czy 28 czerwca. Jeśli otrzymałeś przelew w czerwcu, to płacisz zaliczkę na podatek do 20 lipca. Jeżeli przelew przyszedłby do Ciebie w dowolny dzień lipca, to zaliczkę opłacasz do 20 sierpnia itd.
Zaliczkę podatku wpłacasz na swój mikrorachunek podatkowy z oznaczeniem PPE. Mikrorachunek podatkowy znajdziesz na oficjalnej stronie rządowej. Na koniec roku sumujesz wszystkie swoje przychody i wpisujesz kwotę do PIT-28.
Po pewnym czasie możesz sobie pomyśleć, że ta cała afiliacja jednak nie jest dla Ciebie i chciałbyś zrezygnować. Czy można to zrobić w każdej chwili bez żadnych konsekwencji? Tak! Wystarczy w panelu sieci afiliacyjnej użyć opcji usuń konto. Jeśli prowadzisz stronę internetową i używałeś dostarczonych widgetów oraz grafik, to powinieneś je usunąć i to w zasadzie cały proces.
Myślę jednak, że nie powinieneś się tak szybko zniechęcać do afiliacji, bo warto poznać ją lepiej. Pomoże Ci w tym ten materiał, który krok po kroku wyjaśni Ci jak stworzyć skuteczną strategię zarabiania na afiliacji.