Afiliacja dla początkujących – Kompletny poradnik

Jeśli kiedykolwiek zastanawiałeś się, jak zarabiać pieniądze w internecie, to afiliacja może być odpowiedzią na Twoje pytania. Jeżeli jesteś początkującą osobą, która nie ma doświadczenia w biznesie online i nie chce ryzykować wielkimi kosztami własnej działalności, to afiliacja może być świetnym sposobem na pierwsze zarobki z internetu.

Z tego materiału dowiesz się, nie tylko czym dokładnie jest afiliacja, jak działa i jak możesz na niej zarabiać, ale poznasz także wiele innych, przydatnych informacji.

Zapoznaj sie z poniższym artykułem lub przejdź do obejrzenia materiału wideo:

Na czym polega afiliacja?

Zacznijmy jednak od początku, czyli na czym w ogóle polega afiliacja. Afiliacja to model biznesowy, w którym możesz zarabiać pieniądze, promując produkty albo usługi innych firm.

W skrócie zaczynasz współpracować ze sklepami czy firmami usługowymi i otrzymujesz wynagrodzenie za każdą udaną sprzedaż, akcję wykonaną przez klienta lub nawet pozostawienie kontaktu przez potencjalnie zainteresowane osoby.

To oznacza, że nie musisz tworzyć własnych produktów, budować sklepu ani obsługiwać klientów. Twoim zadaniem jest skierowanie potencjalnych klientów do oferty partnera, z którym współpracujesz.

Jak wygląda polecanie produktów w afiliacji?

Polecanie produktów w marketingu afiliacyjnym może przybrać różne formy. Możesz napisać recenzję produktu na swoim blogu, udostępnić link afiliacyjny na swoich mediach społecznościowych lub stworzyć treść video np. na YouTube, gdzie pokażesz produkt i opowiesz o jego zaletach.

Forma jest dowolna i może przybrać postać właśnie recenzji, ale także porównania, rankingu czy zwyczajnego poradnika, w którym osadzasz produkty niezbędne do wykonania danej czynności. Kluczem do skutecznej promocji jest dostarczanie wartościowych informacji i przekonanie potencjalnych klientów, dlaczego powinni kupić dany produkt albo zacząć korzystać z konkretnej usługi.

Czym są linki afiliacyjne?

Wspomniałem jednak o linkach afiliacyjnych, ale możesz nie wiedzieć, czym są, więc już spieszę z wyjaśnieniem! Linki afiliacyjne to specjalne linki, które są przypisane do Twojego konta i pozwalają śledzić działania z nimi związane.

Kiedy ktoś kliknie w Twój link afiliacyjny i dokona zakupu albo wykona określoną akcję, sieć afiliacyjna śledzi te działania i przypisuje Ci wynagrodzenie za te transakcje. Linki afiliacyjne są kluczowym narzędziem do zarabiania w afiliacji, dlatego ważne jest, abyś umieszczał je w odpowiednich miejscach. Oznacza to, że powinieneś dodawać je tam, gdzie ma to sens, zamiast umieszczać je w przypadkowy sposób.

Jak zarabia się w afiliacji?

I choć najczęstszą funkcją linków afiliacyjnych jest doprowadzenie do sprzedaży produktu, to w afiliacji nie zarabia się tylko na tym. Każda firma sama określa cele, jakie chce osiągnąć. To nie musi być sprzedaż, czyli wydanie przez klienta pieniędzy.

Równie dobrze może to być konkretna akcja, jak pobranie darmowej aplikacji, zapis na newsletter czy pozostawienie do siebie danych kontaktowych. Właśnie przez to spotkasz się w afiliacji z różnymi modelami rozliczeń.

Modele rozliczeń w afiliacji

W afiliacji istnieje kilka różnych modeli rozliczania, które określają, za co konkretnie otrzymasz wynagrodzenie. Najczęściej stosowane modele to CPS, CPL oraz CPA.

CPS, czyli Cost Per Sale to model, w którym otrzymujesz wynagrodzenie za każdą udaną sprzedaż, którą wygenerowałeś dla sklepu. Oznacza to, że zarabiasz pieniądze tylko wtedy, gdy ktoś dokona zakupu za pośrednictwem Twojego linku afiliacyjnego.

CPL, czyli Cost Per Lead to model, w którym otrzymujesz wynagrodzenie za każdego leada, jakiego pozyskałeś. Lead to osoba wstępnie zainteresowana ofertą, czyli jeszcze nie klient, ale już ktoś, kto rozważa zakup produktu lub usługi.

CPA, czyli Cost Per Action to model, w którym otrzymujesz wynagrodzenie za określoną akcję użytkownika, np. pobranie aplikacji czy zapis na newsletter.

Twoim zadaniem jako wydawcy jest sprawdzenie, czego dokładnie oczekuje reklamodawca, czyli firma, której ofertę będziesz promował oraz dążenie do osiągnięcia tego.

Kto może zostać wydawcą?

Wspomniałem, że jesteś wydawcą, bo tak nazywa się Twoja rola, ale kto może zostać takim wydawcą w afiliacji? W zasadzie każdy! Jedynym wymogiem jest Twoja pełnoletność, ale nikt nie będzie patrzył na Twoje wykształcenie albo doświadczenie zawodowe, bo nie ma ono żadnego znaczenia!

Wystarczy, że masz dostęp do internetu, czas oraz chęci. Niezależnie od tego, czy jesteś studentem, emerytem, osobą pracującą na pełen etat czy kimś poszukującym dodatkowego źródła dochodu. Afiliacja jest dla Ciebie!

Korzyści współpracy z siecią afiliacyjną

Aby jednak zostać takim wydawcą, musisz podjąć współpracę z siecią afiliacyjną. Taka współpraca ma wiele korzyści. Sieć afiliacyjna zapewnia Ci dostęp do szerokiego wyboru produktów oraz usług, które możesz promować. Możesz wybierać spośród setek ofert, co daje Ci możliwość znalezienie produktów, które są zgodne z Twoimi zainteresowaniami oraz pasują do Twojej grupy docelowej.

Sieć afiliacyjna śledzi Twoje wyniki i konwersje oraz wypłaca Ci wynagrodzenie za każdą udaną sprzedaż, lead czy akcję zależnie od rodzaju kampanii. Nie musisz martwić się o obsługę płatności, rozliczenia z każdą firmą z osobna czy pilnowanie śledzenia kliknięć – to wszystko robi za Ciebie sieć afiliacyjna.

Jeśli chcesz wiedzieć więcej o tym, jak wybrać dobrą sieć afiliacyjną, to zajrzyj do tego poradnika, bo jest w całości poświęcony właśnie temu zagadnieniu. Znajdziesz tam 13 kryteriów, które warto wziąć pod uwagę przy wyborze dobrej sieci afiliacyjnej.

Czy musisz podpisywać umowy z reklamodawcami?

Żeby jednak promować produkty, musisz być w pewien sposób dogadany z konkretnymi firmami. Nikt nie wypłaci Ci wynagrodzenia ot tak, bo wrzuciłeś gdzieś przypadkowy link. Tu także wyręcza Cię sieć afiliacyjna!

Nie musisz podpisywać umów z reklamodawcami osobno. Robi to za Ciebie sieć, a Ty zajmujesz się zarabianiem. Programy afiliacyjne działają jako pośrednicy między Tobą a reklamodawcami, zarządzając umowami, śledząc wyniki i wypłacając prowizje. Wszystko, co musisz zrobić, to zarejestrować się w programie afiliacyjnym i zacząć promować produkty.

Czy musisz prowadzić firmę, by zarabiać na afiliacji?

Firmy dogadują się z sieciami afiliacyjnymi, ale jedną z najlepszych rzeczy w afiliacji jest to, że nie musisz posiadać własnej firmy, czyli prowadzić działalności gospodarczej, aby zacząć zarabiać pieniądze w internecie. Możesz to robić jako osoba prywatna. Nie ma ograniczeń dotyczących tego, czy jesteś właścicielem biznesu, czy nie. Dlatego, jeśli jednak posiadasz firmę, to także możesz współpracować z siecią afiliacyjną.

Ile można zarobić na afiliacji?

Natomiast wiadomo, że w tym wszystkim chodzi o pieniądze, więc pewnie ciekawi Cię, ile można zarobić na afiliacji. Najlepsi w dobrych okresach potrafią zarabiać nawet sześciocyfrowe kwoty, czyli ponad 100.000 zł, miej jednak na uwadze, że to czołówka, która naprawdę mocno się temu poświęca, a do tego ma już spore doświadczenie.

Zresztą nie można nigdy udzielić na to pytanie jednoznacznej odpowiedzi, bo zarobki cały czas się wahają. Jak wiesz, zarabiasz na polecaniu, a nie możesz mieć pewności, czy produkty przez Twoje linki afiliacyjne co miesiąc kupi dokładnie tyle samo osób.

Kwota, którą można zarobić na afiliacji, zależy od wielu czynników, takich jak rodzaj produktu, wysokość wynagrodzenia, ilość ruchu na Twojej stronie czy social mediach oraz sama skuteczność Twoich działań promocyjnych. Nie ma jednoznacznej odpowiedzi, ale dzięki temu wiesz, że nie ma tu sztucznego sufitu, który mógłby Cię ograniczać.

Czy musisz działać aktywnie?

To, co Cię ogranicza, to Twój pomysł, czas i zaangażowanie. Po rejestracji w sieci afiliacyjnej wcale nie musisz zmieniać się w aktywnego handlowca, który żyje sprzedażą. Możesz wybrać produkty, które są zgodne z Twoimi zainteresowaniami oraz pasują do Twojej grupy docelowej.

Jeśli na przykład interesujesz się zdrowym stylem życia, możesz promować wśród znajomych produkty związane z ćwiczeniami czy odżywianiem, ale nie musisz nagle zmieniać się w największego fit influencera w kraju.

Jeżeli bardziej pasuje Ci pasywne podejście, gdy np. wrzucasz linki afiliacyjne na swojego bloga jedynie przy okazji i nie jest to Twoim głównym zajęciem, a czymś, co robisz sporadycznie, to także jest w pełni w porządku.

Czy jesteś zmuszony do konkretnego sposobu promowania produktów?

Nie jesteś także zmuszony do konkretnego sposobu promowania produktów. Nikt nie narzuca Ci, co masz robić. Jeśli chcesz pisać recenzje każdego produktu z osobna, to możesz to robić. Jeżeli zamiast tego wolisz porównywać 2 produkty albo tworzyć zestawienia top10, to także nikt nie będzie Ci tego zakazywał.

Możesz także przyjąć zupełnie inną strategię i robić swoje materiały, o czym tylko zechcesz, a linki afiliacyjne do produktów pojawiających się np. w Twoich filmach wrzucać w opis wręcz od niechcenia.

Masz tu pełną dowolność, pamiętaj jednak, że nie wszystkie te metody są sobie równe, a każda z nich ma inny wpływ na decyzje zakupowe potencjalnych klientów. Może się więc okazać, że początkowo wybrana strategia nie będzie przynosić zadowalających Cię rezultatów, a to oznacza, że trzeba ją przemyśleć oraz zmodyfikować.

Ilu reklamodawców można promować w afiliacji?

Tym, czym natomiast nie musisz się aż tak przejmować, jest to, ilu reklamodawców możesz promować. Nie ma żadnych ograniczeń dotyczących tego, ile produktów albo firm możesz polecać. Możesz polecać nawet wszystkie kampanie dostępne w danej sieci afiliacyjnej, jeśli masz ochotę, choć nie jest to najlepszy pomysł.

Afiliacja jest elastyczna, ale lepiej mieć coś, w czym się specjalizujesz, niż chwytać się wszystkiego i niczego jednocześnie. Na przykład w sieci afiliacyjnej LeadStar, na której blogu jesteś masz ponad 600 kampanii do wyboru. Wyobrażasz sobie tworzyć treści o tym wszystkim? A to przecież często są sklepy, a nie konkretne produkty, więc realnie jest to dużo większa liczba.

ponad 600 kampanii w siecii afiliacyjnej LeadStar

Czy w afiliacji są ukryte koszty?

Natomiast liczbą, którą nie trzeba się przejmować, jest koszt działania w afiliacji, który wynosi równe zero. Nie ma żadnych ukrytych kosztów w afiliacji, bo jest całkowicie bezpłatna. Nie musisz nic płacić, aby dołączyć do sieci afiliacyjnej.

Jedyne koszty, jakie możesz ponosić to Twoje własne wydatki, jak utrzymanie serwera i domeny Twojego bloga. Nie jest to jednak koszt samej afiliacji.

Jak sprawdzać efekty swoich działań w afiliacji?

Wracając jednak do zarobków – jak sprawdzać efekty swoich działań? W LeadStar po zalogowaniu się na swoje konto zobaczysz panel, gdzie szczegółowo możesz przejrzeć wszystkie statystyki. Narzędzia sieci afiliacyjnej śledzą, ile ruchu generujesz, ile osób dokonuje zakupów czy wykonuje określone akcje za pośrednictwem Twoich linków afiliacyjnych.

Możesz podglądać statystyki z konkretnego przedziału czasu, danej kreacji reklamowej czy nawet wybranej kampanii.

intuicyjny panel dla wydawców leadstar

Jak wypłacić swoje wynagrodzenie?

Także w tym samym panelu możesz zlecić wypłatę zgromadzonych przez Ciebie środków, co w LeadStar możesz zrobić już od 1 złotówki, a więc praktycznie w każdej chwili. Wystarczy uzupełnić swoje dane oraz oczywiście sprawdzić ich poprawność.

Gdybyś jednak nie zlecił wypłaty wynagrodzenia ręcznie, a będzie ono na Twoim koncie ostatniego dnia miesiąca, to system automatycznie ustawi wypłatę w kolejnym dniu roboczym. Takie automatyczne wypłaty są ustawione dla wszystkich wydawców, więc jeśli prowadzisz działalność gospodarczą, to musisz pamiętać o wystawieniu faktury.

wypłata wynagrodzenia w LeadStar już od 1zl

Czy trzeba wystawiać fakturę VAT?

Czy natomiast w każdym przypadku należy wystawiać fakturę? Jeśli posiadasz firmę, to tak. Jednak jak już wiesz z wcześniejszej części tego materiału, wcale nie musisz prowadzić działalności, by zarabiać na afiliacji. Jako osoba fizyczna nie wystawiasz faktury, ale Ty także musisz pamiętać o rozliczeniu się z urzędem skarbowym.

Jak rozliczyć się z urzędem skarbowym z zarobków z afiliacji?

Na szczęście jest to bardzo proste! Jako firma wystawiasz fakturę i resztą zajmuje się Twoja księgowa, więc nie robisz nic nowego. Natomiast jako osoba fizyczna musisz rozliczyć się z urzędem skarbowym na własną rękę.

Po otrzymaniu przelewu musisz obliczyć zaliczkę na ryczałt, który wynosi 8,5% do kwoty 100.000 zł rocznie oraz 12,5% od nadwyżki ponad 100.000 zł. Na przykład, jeśli w czerwcu dostałeś na konto przelew od sieci afiliacyjnej w wysokości 1.000 zł, to Twoja zaliczka wynosi 85 zł.

Musisz ją przelać na swój mikrorachunek podatkowy do 20 dnia kolejnego miesiąca, czyli do 20 lipca. Taki przelew oznaczasz jako formularz PPE, a na koniec roku musisz uzupełnić PIT-28.

Podsumowanie

Mam nadzieję, że po tym materiale wiele Ci się rozjaśniło i już całkiem sporo wiesz o afiliacji, ale jeśli chcesz na niej zarabiać naprawdę skutecznie, to potrzebujesz do tego dobrej strategii. O tym, jak ją stworzyć, dowiesz się z tego materiału, w którym krok po kroku poznasz cały proces.