15 wskazówek dla początkujących w afiliacji

Czy na afiliacji można dobrze zarabiać? Oczywiście, że tak! Afiliacja to świetny sposób zarabiania w internecie, o ile jednak wiesz, jak to robić. Jeśli jesteś początkujący i potrzebujesz pomocy, to świetnie trafiłeś, bo w tym materiale poznasz 15 wskazówek, jak radzić sobie lepiej właśnie w afiliacji.

1. Zrozum działanie afiliacji

Na początku musisz dobrze zrozumieć działanie samej afiliacji. Afiliacja to sposób zarabiania na programach partnerskich, które stały się integralną częścią internetu. Wszystko opiera się na bardzo prostym mechanizmie, a jego głównym celem jest promowanie produktów albo usług innych firm. Za każde skuteczne polecenie otrzymujesz wynagrodzenie wyrażone stałą kwotą lub wartością procentową koszyka klienta.

Zarobki daje więc skuteczne polecanie produktów, a Twoją rolą jest pośrednictwo między sklepem a klientem. Prowadząc własną stronę, blog, kanał na YouTubie czy social media proponujesz swoim odbiorcom konkretne rozwiązania ich problemów. Twoją rolą jest połączyć te dwie strony transakcji.

Im więcej klientów, tym większe zarobki, dlatego warto pamiętać, że prawdziwy sukces w afiliacji nie przychodzi natychmiast. Wymaga on odpowiedniej skali, na której zbudowanie należy poświęcić trochę czasu. Skalowalność biznesu (i to nie tylko w afiliacji), jest kluczowa dla osiągania wysokich i stabilnych zarobków, a to wiąże się z kolejnym punktem.

2. Wybór niszy w afiliacji

Wybór niszy jest kluczowy dla Twoich zarobków z kilku względów. Promowanie wszystkiego może się wydawać kuszące, bo nie stwarza żadnych ograniczeń, ale chętniej słuchamy ekspertów w danej dziedzinie, niż influencerów od wszystkiego i niczego jednocześnie.

Gdy skupisz się na konkretnej dziedzinie, budujesz swoją pozycję na rynku i zaczynasz tworzyć swoją lojalną grupę odbiorców. To właśnie ta grupa częściej będzie korzystać z Twoich poleceń, niż przypadkowi odbiorcy, którzy są u Ciebie pierwszy raz i jeszcze nie zdążyli Ci zaufać. A to właśnie dzięki zaufaniu, zarobisz najwięcej. Gdy ktoś Ci ufa, chętniej korzysta z Twoich rozwiązań.

Poza tym wybór niszy ułatwia tworzenie treści. Zamiast skupiać się na bardzo szerokim spektrum tematów, wybierasz obszar, w którym czujesz się komfortowo oraz masz już pewne doświadczenie. To może być obszar związany z Twoją pracą, pasją, hobby czy po prostu posiadaną wiedzą. Takie zawężenie tematyczne pozwala Ci łatwiej planować treści, które mają spójny kierunek, styl oraz są zwyczajnie lepiej zorganizowane.

3. Typ tworzonych treści

A skoro już jesteśmy przy treściach, to zastanów się także, jaki typ preferujesz. Evergreen czy aktualności?

Treści typu evergreen to te, które utrzymują swoją aktualność i wartość przez bardzo długi czas. Mogą to być poradniki, tutoriale czy przewodniki. Są to informacje, które ze względu na swój charakter nie ulegają szybkiej dezaktualizacji. Przykładowo, jeśli prowadzisz na YouTubie kanał o filmowaniu, to materiałem typu evergreen będzie poradnik ustawienia oświetlenia w domowym studiu. Nawet pomimo nowego sprzętu, lampy ustawiasz w podobny sposób, więc będzie tak samo aktualny dziś, jak i za 5 czy 10 lat. Tego typu treści zwykle przyciągają organiczny ruch z wyszukiwarek, co na dłuższą metę jest kluczowe. Nie tylko odciąża Cię to z obowiązku ciągłych publikacji, ale także stanowi stały strumień potencjalnych klientów.

Odwrotnością są treści, które są aktualne tylko teraz. To informacje o produktach, ofertach czy promocjach, które są krótkotrwałe i wymagają wręcz natychmiastowej uwagi.

W afiliacji działania oparte na takim mechanizmie mogą być świetnym narzędziem do generowania przychodów. Informujesz swoich odbiorców, np. że przez kilka dni trwa promocja na świetne światło do filmowania. Tworzy to poczucie, że oferta może zaraz się skończyć, a także nie powtórzyć, co przyspiesza decyzję zakupową.

Warto jednak pamiętać, że tego typu treści są ulotne, a ich skuteczność ze względu na swój charakter trwa zdecydowanie krócej niż w przypadku treści evergreen.

Dobrym wyborem jest zachowanie równowagi między tymi typami treści. Trochę ponadczasowych treści, które będą generować dla Ciebie stabilny ruch, a do tego od czasu do czasu aktualności, które pomogą wygenerować szybkie przychody. Kluczem jest tu zastosowanie odpowiednich proporcji.

4. Tworzenie jakościowego contentu

Jednak niezależnie od tego, czy wybierzesz treści evergreen, czy te bardziej aktualne, zawsze powinieneś skupiać się na tworzeniu jakościowego contentu. Tworzenie treści, które nie są zapychaczem Twojego grafiku, a realną korzyścią dla Twoich odbiorców jest kluczowe dla budowania zaufania. Odbiorcy muszą czuć, że znasz się na temacie i nie podchodzisz do niego powierzchownie lub wręcz jak amator.

Dlatego skup się na rozwiązywaniu problemów. Opisz nie tylko co i jak zrobić, ale także, dlaczego oraz w jaki konkretnie sposób. Oprócz tego dywersyfikuj swoje treści i eksperymentuj z różnymi formami. Oprócz samych poradników sprawdź się także w recenzjach poszczególnych produktów oraz porównaniach między podobnymi produktami. Dzięki temu masz więcej treści, które mogą zainteresować Twoich odbiorców. Nie tylko tych dotychczasowych, ale także nowych.

5. SEO

Wracając jeszcze na chwilę do treści evergreen - ułatw sobie działania dzięki SEO. SEO, to Search Engine Optimization, czyli optymalizacja treści pod wyniki wyszukiwania. To, że stworzyłeś świetny, ponadczasowy poradnik na dowolny temat nie ma żadnego znaczenia, jeśli nikt go nie przeczyta. A żeby go przeczytać, musi go znaleźć. Dostosuj więc odpowiednio tytuł, śródtytuły, nagłówki, grafiki, opisy meta oraz zadbaj o odpowiednie słowa kluczowe.

Pamiętaj, że odpowiednie nagłówki pomagają nie tylko wyszukiwarkom, ale także czytelnikom. Większość z nas nie czyta tekstu od początku do końca, a szybko skanuje nagłówki, by sprawdzić, czy artykuł w ogóle zawiera interesującą nas treść.

6. Wykorzystaj różne źródła ruchu

Efektywne pozyskiwanie leadów w afiliacji nie opiera się jednak o samo SEO i ruch z wyszukiwarek. Wykorzystuj różne źródła ruchu. Twoim największym atutem jako eksperta, jest Twoja marka osobista, a czasy budowania jej tylko w oparciu o własną stronę już dawno minęły.

Media społecznościowe to potężne narzędzie do promocji nie tylko siebie, ale także linków afiliacyjnych. Nie zapominaj także o newsletterach, które może nie są już tak popularne, jak dawniej, ale nadal to Twój najskuteczniejszy kontakt z odbiorcą, który celowo zostawia Ci swój email, a żaden algorytm nie decyduje o tym, czy Twój mail zginie w natłoku innych wiadomości.

Niezależnie od tego, jaki kanał komunikacji wybierzesz, pamiętaj, żeby najpierw dawać swoim odbiorcom wartość, którą można uzupełnić produktem z linku afiliacyjnego, a nie odwrotnie. Wykorzystując różne źródła ruchu, masz możliwość zbudowania silniejszej i bardziej zróżnicowanej grupy odbiorców, bo przecież nie każda osoba, która Cię śledzi, korzysta ze wszystkich platform, na których działasz.

7. Mądrze wybieraj produkty do promocji

Bardzo ważnym aspektem zarabiania na afiliacji jest także wybór samego produktu. Nie możesz stawiać tu na przypadek i decydować się na byle co, aby tylko zacząć. To właśnie konkretny produkt będzie dla Ciebie generować zysk, dlatego zastanów się, jak wiele osób może się na niego zdecydować. Jeśli będzie zbyt niszowy, to może być Ci ciężko go wypromować.

Oprócz tego powinieneś postawić na jakość, bo Twoje rekomendacje, to tak naprawdę Ty sam. Jeśli polecisz coś, co nie spełni oczekiwań Twojej publiczności, to nie będzie Ci już ufać. Dlatego bądź wiarygodny i polecaj tylko to, co realnie znasz oraz sam w to wierzysz. Dzięki temu Twoje rekomendacje stają się bardziej przekonujące.

8. Bądź źródłem informacji o produkcie

Nie możesz jednak liczyć na to, że Twoi odbiorcy rzucą się na ofertę sklepu tylko dlatego, że to akurat Ty coś polecasz. Podstawą jest oczywiście to, że produkt musi być dla nich przydatny, ale powinni też coś o nim wiedzieć. Aby zwiększyć swoje szanse na konwersje, powinieneś opowiedzieć o produkcie. Być źródłem informacji. Jak działa? Co robi? Dlaczego jest lepszy od innych? Nie mów tylko, czym jest, ale także pomóż go zrozumieć i wyjaśnij, jaki problem rozwiązuje.

9. Dodawaj coś od siebie

Musisz także mieć na uwadze, że Twój komunikat nie może brzmieć jak sucha reklama, bo będziesz tak samo interesujący, jak ulotka reklamowa wciśnięta Ci podczas spaceru po mieście.

Treści informacyjne są potrzebne i bardzo ważne, ale nie musisz być suchym przekaźnikiem treści. Zacznij dodawać coś od siebie. Skoro rekomendujesz dany produkt i robisz to z pełnym przekonaniem, to pewnie masz ku temu powód. Sam go używasz i sprawdza się w swoim przeznaczeniu? Opisz, jak sam z niego korzystasz i co Ci się w nim najbardziej podoba, a także co można by w nim poprawić. Przedstawienie wad zawsze dodaje autentyczności do recenzji.

10. Umieszczaj linki afiliacyjne w wielu miejscach

Co do samych linków afiliacyjnych, powinieneś także zadbać o ich optymalne rozmieszczenie. Wiele osób publikuje treści, które mają ich albo zbyt dużo, albo zbyt mało. Linki afiliacyjne nie mogą atakować Twoich odbiorców na każdym kroku, ale też nie powinny być przed nimi ukryte.

Umieszczaj linki afiliacyjne w wielu miejscach w swoich artykułach, by nikt nie mógł ich przegapić, ale rób to w miejscach, które mają sens. Pierwszy link jest dobry tuż po wzmiance o produkcie, ale nie w samym otwierającym akapicie. Postaw się w roli czytelnika i przejrzyj swój tekst zarówno na komputerze, jak i telefonie. Jeśli sam czujesz się przytłoczony ilością linków lub uważasz, że są mało widoczne, to istnieje szansa, że Twoi odbiorcy będą mieć podobne odczucia.

Pamiętaj także, że promocja jednego produktu nie ogranicza się do jednej publikacji. Możesz promować go w kilku poradnikach, porównaniach czy własnych przemyśleniach, a także dorzucić do tego poświęconą mu w całości recenzję. Oczywiście każdy z tych tekstów może odsyłać do innych, co tworzy pewnego rodzaju pętle treści promocji produktu.

11. Nie wstydź się afiliacji

W afiliacji bardzo ważne jest zaufanie, a nie można zbudować go, ukrywając, jakie ma się motywy. Dlatego nie powinieneś wstydzić się tego, co robisz, ani ukrywać, że zamieszczone linki są linkami afiliacyjnymi. Gdy odbiorcy są świadomi, że zamieszczone linki mogą generować przychody dla autora treści, czasem pragną odwdzięczyć się za pomocne publikacje choć w taki sposób i wspomóc swojego ulubionego twórcę.

Z drugiej strony mamy po prostu wymogi UOKiK, które określają, jak należy oznaczać współprace reklamowe w internecie, a afiliacja została zaliczona do tego rodzaju działań. Jeśli chcesz wiedzieć więcej, to z tego materiału dowiesz się wszystkiego, co należy wiedzieć o obowiązku oznaczania linków afiliacyjnych, by spełniać wymogi UOKiK.

12. Podziękuj za skorzystanie z linków afiliacyjnych

Skoro już nie wstydzisz się przyznać, że Twoje linki są linkami afiliacyjnymi, to pójdź jeszcze o krok dalej i podziękuj za skorzystanie z nich.

Wyrażając wdzięczność za skorzystanie z Twoich rekomendacji, pokazujesz swoim odbiorcom, że doceniasz ich wsparcie. To także dowód, że dbasz o ich zaufanie i zdajesz sobie sprawę z Waszej relacji. Podziękowania sprawiają, że sytuacja staje się bardziej przyjazna i osobista. Jeśli chcesz, możesz także zaznaczyć, że jest to część Twoich zarobków, która pozwala Ci kontynuować Twoją twórczość, a więc używanie linków jest dokładaniem cegiełki przez odbiorców.

13. Zastosuj jasne Call To Action

Bardzo ważną, a bardzo często ignorowaną rzeczą, jest stosowanie jasnego CTA, czyli Call To Action. Dobre Call To Action to klarowny komunikat, jak "kup teraz", "sprawdź ofertę", "zapisz się", czy "dowiedz się więcej".

Staraj się dopasować CTA do kontekstu treści oraz produktu, by było naturalne i zachęcające, zamiast nijakie i zlewające się z treścią. Twoim zadaniem jest pokierować odbiorcę do rozwiązania, zamiast stawiać go przed kolejną decyzją.

Pamiętaj także, by umieszczać CTA w odpowiednich miejscach i formatach. Oprócz klasycznych linków tekstowych możesz także wykorzystać przyciski czy elementy graficzne jak banery, które mogą przyciągnąć wzrok czytelników. Nie stawiaj jednak obok siebie dwóch sprzecznych CTA. Skoro Twoja recenzja ma na celu sprzedaż danego produktu, to zastosuj CTA z przejściem do oferty sklepu i nie kieruj tuż obok do powiązanego tematycznie poradnika, bo sam podkopiesz w ten sposób swoje konwersje.

14. Zachęcaj bonusami

Dobrą strategią zarabiania w afiliacji jest także skupienie się nie tylko na produktach, ale też na dodatkowych korzyściach wynikających z danej oferty. Podstawową korzyścią może być zniżka na ten konkretny sprzęt, ale również kod rabatowy działający na cały koszyk klienta. Istnieje wiele serwisów, które utrzymują się tylko z afiliacji skupionej na informowaniu o przecenach i wyprzedażach.

Jednak oprócz tego, że można coś mieć taniej, możesz też zachęcać czymś dodatkowym.

Za przykład mogą tu posłużyć konta bankowe, które dla nowych klientów mają przewidzianą premię w wysokości nawet kilkuset złotych. Łatwiej przekonać kogoś do założenia nowego konta, gdy może za to dostać ekstra kasę, niż gdy nie ma za to żadnej premii.

Pamiętaj jednak, że oferowanie czegoś jak pieniądze czy inne dobra materialne lub niematerialne w zamian za skorzystanie z oferty za pośrednictwem twojego linku afiliacyjnego to ruch motywowany, który jest zabroniony we wszystkich kampaniach, i to nie tylko w sieci afiliacyjnej LeadStar.

15. Bądź cierpliwy

No i na koniec bądź cierpliwy, bo jest to jeden z kluczowych elementów osiągania sukcesu, nie tylko w marketingu afiliacyjnym. Na początku może się wydawać, że skoro wyniki nie pojawiają się natychmiastowo, oznacza to, że się do tego nie nadajesz, a zupełnie tak nie jest!

Wszystko, co nowe jest wyzwaniem i wymaga oczekiwania na pierwsze rezultaty. Nie od razu sprzedasz pierwszy produkt, tak samo, jak nie stworzysz viralowej treści czy nie zbudujesz wielkiej społeczności w tydzień. Nie przejmuj się tym. Obserwując innych, widzisz ich sukces, ale nie widzisz, ile porażek ponieśli, by być w miejscu, w którym są teraz.

Podsumowanie

Mam nadzieję, że te wskazówki pomogą Ci w zarabianiu na afiliacji, ale jeśli potrzebujesz jeszcze więcej wiedzy, to zachęcam Cię do zapoznania się z innymi poradnikami sieci afiliacyjnej LeadStar. Znajdziesz tu wiele materiałów, które pomogą Ci zwiększyć swoje zarobki oraz nauczą nowych rzeczy i przydatnych nawyków. Jeżeli chcesz poznać afiliację lepiej już teraz, to przejdź do tego materiału, który pokaże Ci, jak stworzyć konkretną strategię Twoich działań w afiliacji.